Verrijkte voedingsmiddelen: nuttig of schadelijk?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 06/12/2016 - 17h21
-A +A

De rekken van de winkels puilen uit met verrijkte voedingsmiddelen, van melkproducten tot brood, koekjes en zelfs water. Maar zijn ze echt nuttig of kunnen ze onze gezondheid schaden?

PUB

Wat verstaat men onder verrijkte voedingsmiddelen?

Verrijkte voedingsmiddelen kunnen basisproducten zijn zoals melk, olie, fruitsap of bronwater, maar ook bewerkte producten zoals (ontbijt)granen, zuivelproducten, koekjes, margarine, enz.

De meeste van deze producten zijn verrijkt met vitamines en/of minerale zouten. Er kunnen Soms is er een van deze voedingstoffen toegevoegd, soms meerdere en soms ook een mengeling van beide.

Sommige voedingsmiddelen worden ook verrijkt met vezels. En nog andere worden verrijkt met diverse stoffen zoals bifidus, omega 3 en fytosterolen.

Al deze verrijkte producten zijn onderworpen aan de Europese wetgeving. De maximale hoeveelheden nutriënten die de voedingsindustrie mag toevoegen, zijn dus strikt bepaald. Hetzelfde geldt voor de etikettering en de voedings- en gezondheidsclaims, dat zijn de beloofde effecten die deze producten op het lichaam of de gezondheid zouden hebben.

Producten verrijkt met calcium

Uw dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium bedraagt 900 mg. Ongeveer drie kwart van die calciumbehoefte kunt u dekken door bij elke maaltijd een zuivelproduct te nuttigen (melk, yoghurt of platte kaas) en bij één maaltijd 30 tot 40 g harde kaas te eten. De rest kunt u halen uit verse groenten en vers fruit, peulvruchten, gedroogde vruchten en noten, en volkorenbrood.

Een evenwichtige voeding levert u met andere woorden al het calcium dat u nodig hebt. Uw calciumbehoefte is daarmee dus perfect gedekt.

Als u allergisch bent voor melkeiwitten, kunt u ter vervanging calciumhoudend water drinken zoals Hépar, Contrex, Courmayeur, enz. Als u last hebt van lactose-intolerantie, eet u gewoon wat meer kaas. Kaas en lactose-intolerantie zijn namelijk over het algemeen verzoenbaar.

U kunt ook uw toevlucht nemen tot sojaproducten, maar denk erom dat sojaproducten veel fyto-oestrogenen bevatten en te hoge dosissen fyto-oestrogeen kunnen - zeker als u zwanger bent - schadelijk zijn.  

U hoeft in ieder geval geen producten te kopen die verrijkt zijn met calcium!

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Moeten we onze kinderen voedingssupplementen geven? Geüpdatet op 31/12/2012 - 11h39

Vitamines en mineralen zijn essentiële elementen voor opgroeiende kinderen, maar net als bij volwassenen volstaat een gezonde en afwisselende voeding meestal om hun behoeftes te dekken. Toch is de verleiding groot - en zeker in de winter - om kindere...

Meer artikels