Omega 3: meer vis eten kan kanker helpen voorkomen
Het onderzoek naar kanker heeft al behoorlijk wat gegevens over omega 3 opgeleverd, maar die gegevens zijn omstreden of in ieder geval weinig significant. Zo zouden ze - als ze in grotere hoeveelheid in ons eten aanwezig zijn dan omega 6 - het risico op borst-, long-, maag- en prostaatkanker verkleinen. Hun heilzame effect zou erin bestaan dat ze het metastatische potentieel van de kankercellen verminderen. Maar de wetenschappers zijn over het onderwerp nog verdeeld.
Omega 3 versus verzadigde vetten
Japanse onderzoekers van de Medische School van de Universiteit van Nagoya wilden meer duidelijkheid over de relatie tussen omega 3-vetzuren en kanker.
Ze volgden daarom 74 mensen met darmkanker en 221 gezonde mensen. Het team analyseerde het gehalte aan vetzuren van de rode bloedlichaampjes of erytrocyten, en hield ook een voedingsenquête over de consumptie van vis, vet en vetzuren.
De resultaten waren spectaculair. De deelnemers met de hoogste concentraties DHA (een de belangrijkste omega3-vetzuren in vette vis) in hun bloed liepen 74% minder risico op endeldarmkanker dan de deelnemers met de kleinste concentraties. Tweede, maar negatieve, bevinding van het onderzoek: een abnormaal hoge concentratie aan verzadigde vetzuren (rijkelijk aanwezig in vlees en palmolie) in de rode bloedlichaampjes zou het risico op dikkedarmkanker met maar liefst 720% verhogen!
En er was nog meer slecht nieuws: hoe meer verzadigde vetzuren er in verhouding tot het gehalte aan omega 3 in de celwanden van de rode bloedlichaampjes zitten, hoe hoger het risico op kanker. Dat kan stijgen met 845%...
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
922 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
922 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
922 raadplegingen











