• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Klaar om weer aan het sporten te gaan?

Klaar om weer aan het sporten te gaan?

Lichamelijke activiteit en sporten worden in het algemeen aangeraden voor de gezondheid. Sporten kan op elke leeftijd, er opnieuw mee beginnen ook. Maar bespreek wel met uw arts in hoeverre een cardiologische check-up wenselijk is voor u aan de slag gaat. Lees ook de 10 aanbevelingen van de Franse "Club des cardiologues du sport".

Medische check-up voor u begint te sporten

Eenmaal voorbij de 45 is het raadzaam om een cardiologische check-up te laten doen. Die bestaat uit een elektrocardiogram en een inspanningstest. Deze raad geldt ook als u jonger bent en hartproblemen hebt of onlangs last hebt gehad van duizeligheid, evenwichtsstoornissen of pijn in de borst.

Nog een kleine raad voor u zich erin stort: bepaal uw conditie. Zo kunt u nadien ook uw vorderingen volgen.

  • Ga liggen en ontspan u 5 minuten.
  • Neem uw hartslag (hou uw vingers 30 seconden aan uw pols en vermenigvuldig het resultaat met twee). Noem het verkregen cijfer P1.
  • Maak 30 kniebuigingen (met gestrekte armen en de voeten plat op de grond) in 45 seconden.
  • Meet opnieuw je hartslag en noem het resultaat P2.
  • Ga 1 minuut liggen.
  • Neem weer je hartslag op en noem het resultaat P3.

Bereken dan de index van Ruffier met de formule: (P1 + P2 + P3 - 200) / 10.

Als de index kleiner is dan 0, is uw conditie uitstekend.
Tussen 0 en 3 is ze zeer goed.
Tussen 3 en 8 is ze goed.
Tussen 8 en 15 is ze matig.
Tussen 15 en 20 is ze slecht.

De 10 aanbevelingen van de Franse 'Club des cardiologues du sport'

1) Als u sport, zie er dan op toe dat u vooraf systematisch 10 minuten opwarmingsoefeningen doet en erna ook 10 minuten recupereert.
2) Drink zowel tijdens de trainingen als tijdens wedstrijden 3 tot 4 slokken water om het halfuur.
3) Mijd zware inspanningen bij een buitentemperatuur onder 5° of boven 30°.
4) Rook niet 1 uur voor en 2 uur na het sporten.
5) Neem geen koude douche de eerste 15 minuten na de inspanning.
6) Doe nooit intensief aan sport als u koorts hebt of griep hebt gehad (koorts + spierpijn). Las in dat geval een pauze van een week in.
7) Als u van het mannelijke geslacht bent en meer dan 35 bent of van het vrouwelijke geslacht en meer dan 45, laat dan een medische check-up doen voor u weer intensief gaat sporten.
8) Breng uw huisarts op de hoogte als u na een inspanning pijn hebt in de borst of abnormaal last hebt van ademnood (ongeacht uw leeftijd, uw trainings- en prestatieniveau of de resultaten van een vroegere cardiologische check-up).
9) Breng uw huisarts op de hoogte als u tijdens of meteen na de inspanning hartkloppingen hebt (ongeacht uw leeftijd, uw trainings- en prestatieniveau of de resultaten van een vroegere cardiologische check-up).
10) Breng uw huisarts op de hoogte als u tijdens of meteen na de inspanning onwel wordt (ongeacht uw leeftijd, uw trainings- en prestatieniveau of de resultaten van een vroegere cardiologische check-up).

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/06/2016
Origineel artikel geschreven door op 15/06/2009

Bronnen: Aanbevelingen van de Franse Club des cardiologues du sport, www.clubcardiosport.com

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Tips om weer aan het sporten te gaan

Vindt u het artikel interessant?