Eet (nog) meer spinazie!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/03/2016 - 10h00
-A +A

De grote groene bladeren van spinazie groeien hier bij ons bijna het hele jaar door, op de drie wintermaanden na. Een goede reden om te profiteren van alle kostbare voedingsstoffen die spinazie ons levert!

De vele troeven van spinazie

Spinazie is vooral interessant om haar hoge gehalte aan antioxidanten. De donkere kleur van de bladeren verraadt namelijk dat er veel carotenoïden in zitten. Die antioxidanten beschermen ons tegen kanker en tegen hart- en vaatziekten.

Spinazie bevat trouwens nog andere stoffen die een kankerwerend effect zouden hebben, zoals glycolipiden en betaïne.

Ook qua voedingsstoffen heeft spinazie heel wat troeven. Vitamine A, foliumzuur, vitamine K, ijzer, magnesium, mangaan en dergelijke zijn allemaal rijkelijk in spinazie aanwezig. Maar dan moet de groente wel worden gekookt, hoe paradoxaal dat ook klinkt! Als spinazie rauw gegeten wordt, kan ons lichaam deze voedingsstoffen er tijdens de vertering namelijk niet allemaal uithalen.

Hoe eten we spinazie het best?

Gekookt dus, want dan levert spinazie nog meer kostbare voedingsstoffen. Wat niet betekent dat we de groente plat moeten koken; dan wordt ze bitter en heeft ze een onaangename smaak. Kook spinazie bij voorkeur snel - met een klontje boter - of stoom ze snel gaar. Daarna kunt u ze zo eten als bijgerecht bij vlees of rijst of u kunt ze verwerken in allerlei bereidingen, zoals soep, een quiche, pizza’s, enz. Ook curry’s met spinazie zijn heel populair.

Diepvriesspinazie is erg populair omdat u de grote bladeren dan niet hoeft klaar te maken, wat vrij omslachtig is. Kies wel altijd spinazie natuur en dus geen bereide spinazie in roomsaus. Die is vet en veel te zout! Kies ook eerder bladspinazie dan gehakte spinazie. U zult ze veel lekkerder vinden.

Als u graag rauwe spinazie eet, mag u die natuurlijk blijven eten. U krijgt er wel iets minder voedingsstoffen mee binnen dan met gekookte spinazie, maar het blijft toch de moeite! Wees wel voorzichtig met zakjes met jonge spinaziescheuten die zogezegd al gewassen zijn en klaar voor gebruik. Ze kunnen gevaarlijke bacteriën bevatten. Spoel de scheuten veiligheidshalve altijd onder de kraan voor u ervan eet.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/03/2016 - 10h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Diepvriesvoeding: verser dan vers? Geüpdatet op 05/10/2004 - 00h00

Heel wat mensen gaan ervan uit dat verse voeding veel lekkerder en voedzamer is dan diepvriesvoeding. De werkelijkheid is echter genuanceerder…

Evenwichtige menu's en lichte recepten (dec 2007) Geüpdatet op 11/12/2007 - 00h00

De onderstaande recepten bevatten weinig vet en zijn dus licht. Het brood, dat onmisbaar is, levert de koolhydraten die nodig zijn voor het evenwicht. Meteen hebt u een antwoord op de eeuwige vragen: " Wat gaan we vandaag eten? " en " Hoe stel ik een...

Meer artikels