PUBLICITÉ

Een merknaam smaakt beter...

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 05/02/2008 - 00h00
-A +A

Voedingsmarketing is invloedrijk en zeer doeltreffend. Op Europees niveau zijn in verschillende landen gesprekken aan de gang met de bedoeling regels op te stellen voor deze praktijk die nog steeds openstaat voor allerlei misbruiken. Wij geven u een voorbeeld aan de hand van een recent Amerikaans onderzoek.

PUB

Wie heeft nog nooit een huilbui meegemaakt van een van zijn kinderen die absoluut wil dat u dit of dat merk koekjes, granen, chocolade, frisdrank, chips of melkdessertje met fruit koopt? Hoe moeten zij weerstaan aan de lokroep van de fastfoodsirenen?
De grote merken weten het zeer goed en aarzelen soms niet om zich te begeven op de favoriete 'speelterreinen' van de jongeren. Denk aan de omstreden gevallen van de energiedrankjes met een hoge concentratie aan cafeïne of de alcopops voor tieners.
Wij mogen uiteraard niet veralgemenen. Er bestaan inderdaad ook bedrijven met een commerciële ethiek, weliswaar ingegeven door een steeds sterkere politieke of sociale druk, maar het gewicht van de marketing blijft zwaar doorwegen op ons koopgedrag. Wij illustreren het met een voorbeeld uit het walhalla van de consumptie: de Verenigde Staten.

10 miljard dollar per jaar om voedsel te verkopen!

10 miljard dollar, dat is het verbijsterende bedrag dat de Amerikaanse voedingsindustrie jaarlijks besteedt aan marketingacties die gericht zijn op kinderen. Die acties bestaan erin gunstige omstandigheden te ontwikkelen zodat kinderen de merken al kunnen herkennen vanaf de leeftijd van 2 jaar… En uiteraard zult u niet verbaasd opkijken bij het overlopen van de lijst met de grootste adverteerders op dit gebied.
Het resultaat van een Amerikaans onderzoek is toch wel verbluffend, zeker wanneer men rekening houdt met de geviseerde doelgroep. Het onderzoek heeft van merken die een intense marketingpolitiek voeren de invloed geëvalueerd op de voorkeur van 63 kinderen van 3 tot 5 jaar die afkomstig waren uit minder bedeelde gezinnen.

Een zwak voor fastfood

De kinderen moesten achtereenvolgens vijf voedingsproducten proeven, waarbij zij telkens hun voorkeur moesten uitspreken tussen twee identieke porties die in verschillende verpakkingen gestopt waren: de eerste verpakking was eenkleurig, de tweede was die van McDonald's. Behalve bij de hamburger, waarbij de meningen verdeeld waren, kozen de kinderen systematisch voor de producten waarvan zij dachten dat ze van bij McDonald's kwamen. Het merk kreeg 77% van de voorkeurstemmen voor de frietjes, en zelfs de wortelen smaakten beter wanneer zij verondersteld werden van de fastfoodketen afkomstig te zijn (hoewel McDonald's in de Verenigde Staten nooit worteltjes heeft geserveerd, in tegenstelling tot België, vermits het merk in ons land systematisch rauwkost serveert in elke doos die voor kinderen bestemd is).

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 05/02/2008 - 00h00 Robinson T, et al. Arch Pediatr Adolesc Med 2007; 161(8): 792-7.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ