PUBLICITÉ

Sportieve microben

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 16/11/2004 - 00h00
-A +A

In september 2000 beschreven Amerikaanse artsen een geval van virusbesmetting tijdens het sporten. Een primeur in de geschiedenis van de epidemiologie!

PUB
Overzicht

Het gebeurt tijdens een wedstrijd Amerikaans voetbal tussen twee universiteitsteams, het ene uit Noord-Carolina, het andere uit Florida. De begeleiders van het team uit Noord-Carolina serveren de spelers - bijgenaamd de "Dukes"- als hapje vóór de wedstrijd een grote schotel broodjes met kalkoen. Die blijken echter allesbehalve vers. Hoe dan ook, de komende uren krijgt 62 % van de spelers acute gastro-enteritis met (sorry voor de details) overvloedige diarree en herhaaldelijk braken. Tot daar heeft dit verhaal alle klassieke ingrediënten van een besmetting die frequent voorkomt in scholen en meestal veroorzaakt wordt door bacteriën van het genre Escherichia Coli of salmonellose, die zich snel vermenigvuldigen na het doorbreken van de koudeketen.

In dit concrete geval kreeg het virus na biologische analyses de naam "Norwalk-like" mee, naar een gelijknamige stad in Ohio waar zich al een dergelijke besmetting had voorgedaan. Er wordt trouwens geschat dat deze microbe in de VS verantwoordelijk zou zijn voor 96 % van alle niet-bacteriële voedselinfecties. Ze veroorzaakt allerlei soorten klachten die sterk doen denken aan buikgriep. Na de acute intoxicatiefase voelt de patiënt zich één tot drie dagen rotslecht. Het gaat echter niet om een ernstige ziekte; het enige echt verontrustende aan dit virus is zijn buitengewone resistentie. Het kan maandenlang sluimeren zonder ook maar iets van zijn kracht te verliezen en op de meest onverwachte momenten toeslaan en epidemieën veroorzaken.

Doodziek

Maar laten we terugkeren naar onze voetballers, die we in een ellendige toestand hadden achtergelaten, voortdurend heen en weer lopend tussen kleedkamers en toiletten. Moesten ze uiteindelijk forfait geven? Na snel overleg beslisten ze om toch maar te spelen, ook al voelden ze zich compleet futloos. Op papier waren ze favoriet, maar toch moesten ze uiteindelijk een zware nederlaag incasseren: 62 tegen 13. Wat nogmaals bewijst dat rust het beste medicijn is. Maar het moet gezegd: de Dukes stonden niet bepaald scherp. Sommigen moesten nog braken in de kleedkamers een paar minuten voor de match, en op de video is te zien hoe ze hun handen afdrogen aan hun truitje alvorens zich in de strijd te gooien. En wat voor een strijd!

Amerikaans voetbal is een agressieve sport waarbij de spelers voortdurend met elkaar in botsing komen. Gevolg: de ongelukkige tegenstanders kwamen algauw in contact met de vuile truitjes van de Dukes. Het vervolg kunt u al raden: de winnaars uit Florida keren naar huis terug, maar verrassing alom: elf van hen worden geveld door gastro-enteritis, terwijl elf Dukes die aan de eerste epidemie waren ontkomen, op hun beurt ziek worden.

U begrijpt dat Amerikaanse onderzoekers deze historie grondig hebben bestudeerd. Ze onderwierpen alles aan een grondige analyse: de truitjes, de etensresten, de kleedkamervloer en zelfs het speelveld! Naargelang het onderzoek vorderde, kreeg het evenement ook meer aandacht, en dokter Mary K. Estes, professor virologie en moleculaire biologie, beloofde zelfs dat er de komende jaren een vaccin zou worden ontwikkeld tegen dit soort virus. Verder kregen alle voetbaltrainers een rondzendbrief waarin hun werd aangemaand om hun spelers te sensibiliseren voor dit probleem van hygiëne en zelfs om na te gaan of ze wel hun handen wasten vóór de wedstrijd. U kunt zich al indenken wat hun coach hun toeriep in de kleedkamer: 'Komaan jongens, vlieg erin! Bewijs wat jullie waard zijn!... En vergeet vooral niet je handen te wassen!'

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 16/11/2004 - 00h00 Journal of Virological Methods, Vol.90, Issue 1, October 2000, pp.69-78
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ