• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Commentaren (0)

Voorbijgaande of echte vermoeidheid?

Voorbijgaande of echte vermoeidheid?Vermoeidheid uit zich in tal intense of minder intense symptomen: futloosheid, concentratiestoornissen, spierpijn, slaapstoornissen, verminderde eetlust, prikkelbaarheid, hoofdpijn... Is het een korte, voorbijgaande inzinking of echte vermoeidheid? Leer uzelf kennen om u beter te kunnen herpakken.

Vermoeidheid, van oorzaak naar oplossing


De symptomen van vermoeidheid zijn heel wisselend, zowel in duur als van persoon tot persoon. Maar ook de oorzaken kunnen heel uiteenlopend zijn. Het kan gaan om een gediagnosticeerde of ongemerkt aanwezige ziekte (infectie, hormonale aandoening…), een moeilijke gezinssituatie, overwerkt zijn, stress, psychische problemen, voedingstekorten, geluidshinder, vervuiling, enz.
Ideaal is als u de oorzaak of de oorzaken van uw vermoeidheid leert identificeren, zodat u die op de meest aangepaste manier kunt aanpakken. Dat kan dan een aanpassing van uw medicatie zijn, geluidsisolerende werken laten uitvoeren, uw werk reorganiseren, momenten van ontspanning inlassen, enz.
De oplossing is trouwens niet altijd vanzelfsprekend en ze kan ook niet altijd van het ene moment op het andere gerealiseerd worden. Maar er bestaan enkele reflexen die u in uw leefwijze kunt integreren om een lastige kaap te helpen nemen. Praat er hoe dan ook over met uw huisarts. Hij kan u op heel veel manieren helpen.

5 Strategieën tegen vermoeidheid


1) Breng weer evenwicht in uw voeding
Hoewel we in een wereld van voedseloverschotten leven, kunnen we toch nog tekorten hebben aan bepaalde stoffen (ijzer, magnesium, vitamines…) omdat onze voeding niet evenwichtig genoeg is. En elk voedseltekort veroorzaakt vermoeidheid. Zorg daarom voor voldoende afwisseling. Varieer uw voeding zoveel mogelijk. En eet daarnaast ook meer fruit en groenten. Verminder tegelijk uw verbruik van dierlijke vetten zoals boter, room, rood vlees, charcuterie, maar ook verborgen vetten zoals de vetten in industriële kant-en-klare gerechten, koekjes, taart, gebak, taartdeeg, enz. Gebruik als vetstof bij voorkeur plantaardige oliën (olijfolie, koolzaadolie). En vergeet ook niet volkorengranen en gedroogd fruit op uw menu te zetten.
Eet tot slot minstens twee keer per week (ideaal is drie keer) vis. Vis bevat namelijk veel omega 3.

2) Slaap beter en slaap meer
Als de vermoeidheid te maken heeft met een slaaptekort, maak dan van het slapengaan een ritueel dat op een vast tijdstip en in een rustige omgeving plaatsvindt. Kijk vooral geen televisie in uw slaapkamer. Lees liever iets of zet wat zachte muziek op.
Ideaal is als u minstens 8 uur slaap per nacht krijgt.

3) Las momenten van ontspanning in
Las minstens één keer per dag een rustig moment in om u te ontspannen. Doe indien nodig yoga of relaxatieoefeningen. Deze gewoonte zal u beter helpen omgaan met de zorgen en de stress van het dagelijkse leven, want die vergroten vaak het gevoel van vermoeidheid.

4) Doe aan sport
Als u geen sporter bent, moet u zeker regelmatig bewegen, liefst elke dag: Stap zoveel mogelijk, neem de trap in plaats van de lift, enz. Wees op zijn minst actief.
Sporten of bewegen als men moe is, valt in het begin tegen. Maar u zult al snel merken dat het net helpt om uw algemene vermoeidheid te bestrijden. Sporten zal uw oorspronkelijke vermoeidheid namelijk niet doen toenemen, want het gaat niet om hetzelfde type vermoeidheid. De vermoeidheid die u na of tijdens het sporten voelt, zal u helpen om de andere te overwinnen. Mensen die aan sport doen, voeden zich bijvoorbeeld beter dan andere. Ze slapen ook beter, ze voelen zich minder gestrest, enz.

5) Luister naar uw lichaam en naar wat het nodig heeft
Naar uzelf luisteren is een geweldige manier om uzelf te vertroetelen. Ons lichaam stuurt ons heel wat signalen en het is belangrijk dat we ze leren verstaan. Vermoeidheid is trouwens een van die signalen, net zoals het hongergevoel en het verzadigingsgevoel. Door onze moderne manier van leven is het niet altijd mogelijk om in te gaan op al die boodschappen die ons lichaam ons zendt, maar probeer toch op zijn minst om enkele reflexen in uw leven te integreren. Als u zich bijvoorbeeld moe voelt, vecht er dan niet tegen. Ga slapen. Als u rust nodig hebt, zonder u dan even af…

Artikel gepubliceerd door op 04/08/2009

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten