PUBLICITÉ

Seksuele voorlichting: het moet anders!

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 21/12/2004 - 00h00
-A +A

De seksualiteit van koppels die al lang samen zijn, is vaak maar een mager beestje. Schaamte, gebrek aan zelfvertrouwen, lichamelijke problemen: veel mensen hebben niet de kans om hun seksuele droomscenario's te realiseren.

PUB

Dr. Harry Van de Wiel, hoogleraar Gezondheidspsychologie aan de Geneeskundefaculteit van de Rijksuniversiteit van Groningen (Nederland), lichtte een tipje van de sluier op over het seksleven van koppels met een duurzame relatie (langer dan zeven jaar). Deze groep loopt immers het grootste risico op een seksuele burn-out, en er bestaat voor hen bijna geen informatie over hoe ze hun seksleven spannend kunnen houden.

Een klassiek scenario

Onze noorderburen hanteren het klassieke scenario: de eigen partner, de slaapkamer en het weekend. Bijna 75 % van de seksuele betrekkingen gebeuren tussen vrijdagavond en zondagavond, en 44 % van de ondervraagden vindt het weekend het ideale moment om de liefde te bedrijven. Personen met een rijk en actief seksleven gaven een gemiddelde van 7/10 aan de kwaliteit van hun seksscenario's, de anderen slechts 5,6.

Verstorende elementen

Zowel mannen als vrouwen zijn gevoelig voor verstorende factoren. Ongeveer 40 % daarvan is van sociale aard (conflicten binnen de relatie of het gezin, schaamte en gebrek aan communicatie tussen de partners). Ook lichamelijke oorzaken kunnen een rol spelen. Ziekte is voor 16 % van de deelnemers een rem op het seksleven. Voor 24 % is de menopauze een stoorzender, terwijl 21 % van de mannen last heeft van erectiestoornissen. Een psycholoog of seksuoloog raadplegen, is een stap die velen nog altijd niet durven te zetten.

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 21/12/2004 - 00h00 "Ideale seksuele scenario's in langdurige relatie onderzocht", dr. Harry Van de Wiel, Porter Novelli, december 2004.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ