PUBLICITÉ

Meditatie voor kinderen: de rust hervonden

Geüpdatet door Brigitte Bègue, gezondheidsjournaliste op 04/11/2016 - 09h15
-A +A

Mediteren in de naschoolse opvang… In een school in Baltimore in de Verenigde Staten zijn ze ermee gestart. Ook in Europa is het fenomeen in opmars. Zo zijn er almaar meer individuele initiatieven die kinderen meditatieoefeningen aanbieden. Een zo’n initiatief is van meditatiemeester Laurent Dupeyrat in buurland Frankrijk.

PUB

Meditatie: voordelen voor klein en groot

Het vermindert stress, spanning, woede, vermoeidheid, chronische ziektes en hyperactiviteit, en het versterkt de aandacht, de concentratie, de empathie... Al jaren wijzen tal van wetenschappelijke studies op de heilzame invloed van meditatie voor lichaam en geest bij volwassenen. Maar hoe zit het met de jeugd? In de basisschool Coleman in Baltimore in de Verenigde Staten krijgen balorige en gestreste kinderen de kans om een kwartier  lang te mediteren en ademhalingsoefeningen te doen in plaats van gestraft te worden. Uit de eerste resultaten van het experiment blijkt dat de leerlingen er niet alleen in slagen in stilte te mediteren, maar dat ook hun gedrag geleidelijk aan verandert. Als ze bijvoorbeeld zin hebben om te roepen, ademen ze diep in en uit en komen ze tot rust. Tijdens de les zijn ze aandachtiger en een heel jaar lang wordt geen enkele leerling van school gestuurd.

Meditatie: hyperactieve kinderen kunnen zich beter concentreren

Laurent Dupeyrat is meditatiemeester en geeft al vijftien jaar meditatieles. Hij is allerminst verbaasd: “In de Verenigde Staten is moderne meditatie al dertig jaar erg populair. Onderzoek  naar de impact van meditatie op jonge schoolverlaters toont aan dat de  jongeren door de meditatiepraktijk de stap terug naar de school zetten en weer aansluiting vinden bij hun cultuur”.

 Ook Laurent Dupeyrat zelf boekt goede resultaten. Al zeven jaar organiseert hij meditatiesessies voor kinderen van vijf tot vijftien jaar: “Elk kind kan vanaf zijn vijfde mediteren - vóór die leeftijd is het voor  kinderen moeilijk om zich concentreren - maar de opmerkelijkste effecten stellen we vast bij hyperactieve of gestreste kinderen. Soms zien we dat ze al na drie sessies minder onrustig worden. Met een beetje oefening slagen ze erin om met hun aandacht weer in het “hier en nu” te zijn en de stroom van gedachten en gevoelens die in hen opkomt te laten voorbijglijden”.

Toch zijn er altijd enkele bij wie het niet lukt: “Een kind dat hyperactief is, is bang van het niets, van de leegte. En mediteren is net een vorm van jezelf leegmaken. Er zijn dus kinderen die onmiddellijk reageren en zeggen dat het niets is voor hen”.

Initialement publié par Brigitte Bègue, gezondheidsjournaliste le 28/10/2016 - 15h06 et mis à jour par Brigitte Bègue, gezondheidsjournaliste le 04/11/2016 - 09h15

Interview met Laurent Dupeyrat, meditatiemeester in Parijs. Hij schreef samen met Johanne Bernard het boek: J’ai rendez-vous avec le vent, le soleil et la lune  (Uitg. La Martinière).
Website: www.je-medite.com

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ