• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Loopt u gevaar voor infecties op het vliegtuig?

Loopt u gevaar voor infecties op het vliegtuig? Bij vliegreizen wordt vaak aangeraden om steunkousen te dragen tegen flebitis. Maar hoe zit het met de infectierisico's? Betrapt u systematisch de verkoudheid waarmee de persoon op de vijfde rij zit opgezadeld, die luid zit te niezen?

Om die vraag te beantwoorden, analyseerden onderzoekers de diverse studies die over dit onderwerp zijn verschenen. Over het besmettingsgevaar door een passagier die vlak voor u zit te hoesten, zijn er weinig gegevens. Dat is geen toeval, want het valt niet mee om alle passagiers van een bepaalde vlucht te volgen, om na te gaan of er enkele dagen later keelontstekingen en verkoudheden zijn uitgebroken…

Het gaat nochtans om een grondige en bovendien geruststellende synthese. Zo zou het reële risico op besmetting tijdens een vlucht kleiner zijn dan het gepercipieerde risico. Aangezien ziektekiemen in het vliegtuig meestal verspreid worden via de lucht en via nies-, hoest- en spuugdruppels, hangt het besmettingsrisico vooral af van het ventilatiesysteem in de cabine. 50 % van de lucht wordt regelmatig vervangen door verse lucht (waarvan gezien de hoogte mag worden aangenomen dat ze steriel is), terwijl de overige helft gerecycleerd wordt na een filtering die de meeste virusdeeltjes, bacteriën, stofdeeltjes, druppels en schimmels elimineert. Bovendien wordt de lucht geïnjecteerd langs boven en weer opgezogen op de grond, om het risico op horizontale verspreiding van de deeltjes van het ene uiteinde van de cabine naar het andere te beperken. Ten slotte wordt de lucht tussen 15 en 20 keer per uur ververst (tegen 12 keer in een kantoorgebouw).

Een toestel op de grond houdt veel meer risico's in dan een vliegend toestel! Kortom, het risico tijdens de vlucht is vrij klein. Als het vliegtuig daarentegen lange tijd stilstaat op de landingsbaan, voor of na de inscheping, stijgen de risico's, want de ventilatie werkt dan meestal niet. Zo raakte in 1972 79 % van de passagiers van een vliegtuig dat drie uur lang aan de grond moest blijven door een technisch defect, besmet het griep.

Ook al zijn er enkele gevallen van griep en mazelen geregistreerd, de meest voorkomende infectie is tuberculose. Het risico wordt groot voor wie op minder dan twee rijen van een tbc-patiënt zit en als de vlucht meer dan acht uur duurt. Deze besmettingsvoorwaarden gelden echter niet voor alle overdraagbare infecties en hangen altijd af van de ventilatietoestand.

Wat malaria, knokkelkoorts en gele koorts betreft: die kunnen eenvoudig en doeltreffend voorkomen worden door de cabines te verstuiven met een antimugspray.

Basistips en gezond verstand

Het risico om een infectie op te lopen op het vliegtuig is vrij gering, maar kan nog verminderd worden door enkele regels van gezond verstand toe te passen:

  • reis niet als u ziek bent;
  • hou uw hand voor uw mond en/of uw neus als u moet hoesten of niezen;
  • was regelmatig uw handen, zeker na elke toiletbeurt en voor de maaltijden.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 05/04/2005

Bronnen: Mangili A. en Gendrau M.A., The Lancet, pp 989-996, 12 maart 2005.

Vindt u het artikel interessant?