Kan joggen uw figuur veranderen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/04/2015 - 11h17
-A +A

Joggen is een sport die makkelijk te beoefenen is, goed betaalbaar is en die iedereen aankan. Maar wat zijn de effecten ervan op ons figuur? Is lopen bijvoorbeeld een goede oplossing om af te slanken?

Joggen, een efficiënte duursport

Zoals alle duursporten is joggen een bondgenoot bij het kuren. Samen met zwemmen en stappen behoort het tot de sporten die jaren aan een stuk rustig beoefend kunnen worden en ook makkelijk aan te passen zijn aan het niveau van de amateursporter. Bij regelmatige beoefening kan joggen uw calorieverbruik vergroten. Iemand van zestig kilo die tien kilometer loopt zou naar schatting ongeveer 600 calorieën verbruiken, iemand van zeventig kilo ongeveer 700 calorieën, enz. Maar joggen helpt ook tegen stress, de oorzaak van ongecontroleerde snoep- en eetbuien en van vetophopingen. De lichaamsbeweging zet namelijk de productie van endorfines (lichaamseigen stoffen die ons een prettig gevoel geven) in gang.  Het is dus zowel fysiek als mentaal deugddoend!

 

Heeft joggen een invloed op het gewicht?

Anders dan veel mensen denken, zult u van lopen niet noodzakelijk afvallen! Joggen maakt het lichaam in de eerste plaats gespierder en spieren wegen nu eenmaal meer dan vet... Als u regelmatig gaat lopen, kan het dus zijn dat u een paar kilo’s bijkomt. Al ligt de oorzaak van die gewichtstoename vaak slechts onrechtstreeks bij het joggen zelf! Joggen vergroot namelijk de eetlust, zodat we na de inspanning soms meer calorieën binnenkrijgen dan we hebben verbruikt. Zeker omdat het vaak een goed excuus is om te snoepen. We hebben net een stevige inspanning gedaan en hebben die reep chocolade dus dik verdiend!

 

Oorspronkelijk gepubliceerd op 03/01/2012 - 14h57 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/04/2015 - 11h17
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
Ree.

Joggen is een absoluut verouderd en ongezond vertier. Het wordt tijd dat deze mythe verbannen wordt. Het is een monotone inspanning die aleen je benen en je hart verslijt en niets bijdraagt tot een evenwichtig gezond lichaam. Wat er wel aan waar is: het wordt makkelijker hoe langer je het doet. Net zoals lekker eten!
Hou hier mee op en train gans je lichaam met verschillende en veel effectievere oefeningen. Een voorbeeld: doe een een reeks "Burpees": https://www.youtube.com/watch?v=ZiDrFSdI3yg
Je zal al snel merken hoe gevaarlijk 'makkelijk' joggen is.

PUB
Lees ook
Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Joggen: gymnastiek voor lopers Gepubliceerd op 08/02/2011 - 13h57

Gaat u vaak joggen ? Maak er dan een gewoonte van om in de marge daarvan enkele gymnastiekoefeningen in te voeren om het risico op letsels te verminderen.

Zin om aan het joggen te gaan? Gepubliceerd op 12/05/2015 - 10h19

Joggen ? Dat is een lichaamsactiviteit die haast niets kost en die u overal kunt beoefenen. De voordelen voor de gezondheid zijn duidelijk bewezen. Als u bang bent voor blessures, geven we u graag een paar tips mee om ermee te starten.

Joggen… Klaar? Start! Geüpdatet op 29/08/2011 - 14h52

Misschien hebt u deze zomer even van het joggen geproefd en vond u het een prettige ervaring. Waarom het dan niet regelmatig blijven doen? Als u regelmatig jogt en u aan enkele voorzorgen houdt - zoals een goede uitrusting en een degelijke voorbereid...

Meer artikels