Hoe werken wij de kilo's van de feesten weg?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/12/2011 - 21h02
-A +A

Uiteraard wordt tijdens de eindejaarsfeesten te veel gedronken en gegeten. Toch is het niet nodig om zich daar zorgen over te maken. Een iets meer beheerste voeding zonder al te grote zelfopofferingen en het opvolgen van een aantal tips verzekeren u ervan dat van eventuele uitspattingen geen spoor meer overblijft.

PUB

Zelfs indien u "niet overdrijft", zoals men zo vaak zegt, stapelt u tijdens de opeenvolgende feestmaaltijden te veel eiwitten en vetstoffen op en onvoldoende vitaminen en trage koolhydraten (maar te veel suiker). Op sommige dagen verplicht u uw spijsverteringskanaal bovendien om zeer hard te werken.
Het gevolg is dat u zich op 2 januari 's morgens, ook al hebt u niet overdreven met alcohol, wellicht loom, lamlendig en moe zult voelen en dat u misschien een paar kilootjes meer zult wegen dan vóór de feesten. De weegschaal zal u uitsluitsel geven.

Water, nog water, altijd maar water

Geef de voorkeur aan licht bruisend water zoals Badoit, San Pellegrino, Chateldon. De belletjes in het water geven een aangenaam reinigend gevoel en deze merken bevatten bovendien heilzame minerale zouten. Haal deze week nog een aantal flessen in huis. Drink niet te veel koffie (u moet goed slapen om opnieuw op krachten te komen). Opteer eerder voor groene thee, die bijzonder rijk is aan antioxidanten.
Moeten wij u nog vertellen dat alle limonades en suikerhoudende dranken (ook de lightproducten) te vermijden zijn? Indien u veel van die dranken gebruikt, is dit misschien de ideale gelegenheid om af te kicken.

Elke morgen vers sinaasappelsap

Indien u er nog geen hebt, koop dan een (handmatige) citruspers en haal een voorraad sappige sinaasappelen in huis. Elke morgen, zodra u wakker bent, perst u één sinaasappel uit (het kost u één minuutje, zelfs indien u nog wat slaperig bent) en u drinkt het sap meteen op. Het zit vol met vitamine C. U zult zich onmiddellijk beter voelen en de heilzame werking van de vitaminen zal zich overdag ook doen gevoelen. Indien u gevoelig bent voor nierstenen, zal het verse sinaasappelsap u bovendien ook beschermen.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 02/01/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 23/12/2011 - 21h02
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Afslanken: dé valkuil van de lente Gepubliceerd op 20/03/2015 - 10h06

Nu de lente begint, worden we weer overspoeld met informatie over vermageringskuren . Hoe kunnen we voorkomen dat we in die jaarlijks terugkerende val trappen?

Hoe voorkomt u die winterkilo’s? Gepubliceerd op 14/01/2013 - 16h08

Het wordt algemeen als normaal beschouwd dat we ‘s winters verdikken door de kou, door ons moreel dat al eens een dipje maakt , de behoefte om ons te verwarmen met de traditionele opbeurende gerechten en om ons eens te verwennen met zoete en vette pr...

Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Gepubliceerd op 19/12/2017 - 10h38

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Meer artikels