• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    15 mening
  • Getuigenissen (0)

Het cholesterolverlagend dieet herzien

Het cholesterolverlagend dieet herzien

Hebt u te veel cholesterol? De eerste stap die u op het vlak van voeding moet zetten, is een cholesterolverlagend dieet volgen. Maar dat dieet zou voortaan wel eens minder strikt of beperkend kunnen zijn dan voorheen. Centraal in dat dieet stond het beperken van het vetgebruik, maar volgens een recente studie zou het invoeren van bepaalde levensmiddelen al evenveel effect hebben. 

Als u een cholesterolverlagend dieet moet volgen…

Mensen met een te hoog cholesterolgehalte moeten een cholesterolarm dieet volgen om weer een normaal cholesterolgehalte in hun bloed te krijgen en zo hun cardiovasculaire risico te verkleinen. Te veel cholesterol is namelijk schadelijk voor de aders. De overtollige cholesterol slaat namelijk neer op de binnenwand van onze aders en vormt er zogeheten arteriële plakken. Die vernauwen de bloedvaten en kunnen ze op de duur verstoppen, maar ze kunnen ook loskomen en via de bloedstroom in de hersenen belanden. Dat leidt vaak tot cerebrovasculaire accidenten (beroerte). Het is dus van het grootste belang dat er wordt ingegrepen om het cholesterolgehalte naar beneden te krijgen. Geneesmiddelen (statines) zijn daarvoor heel doeltreffend, maar ze kunnen een cholesterolverlagend dieet niet vervangen en worden vaak  pas als tweede stap voorgeschreven.

Versoepeling van het cholesterolverlagend dieet

Het traditionele cholesterolverlagend dieet draait rond het verminderen van de vetaanvoer, dus van voedingsmiddelen die veel cholesterol bevatten. Maar er bestaat ook een aantal categorieën van levensmiddelen die bekend staat om haar cholesterolverlagende eigenschappen. Onderzoekers wilden de doeltreffendheid van deze producten testen en hebben daarvoor een dieet ontwikkeld waarin het regelmatig gebruik van deze levensmiddelen centraal staat. Dat dieet werd Portfolio gedoopt. De te verkiezen eetwaren zijn de volgende:

  • oplosbare vezels (vlozaad, haver…),
  • plantaardige sterolen, in te nemen via met plantaardige sterolen verrijkte margarine,
  • soja (sojamelk, tofu, ‘vlees’ van soja),
  • amandelen en okkernoten.

Zo’n 300 vrijwilligers met een te hoge cholesterol werden uitgenodigd om aan het experiment mee te doen. Een deel van hen moest het traditionele cholesterolverlagend dieet volgen, een andere groep moest het Portfoliodieet volgen, en een derde groep kreeg een cholesterolverlagend medicament (een statine). Aan het begin van het experiment werd bij alle deelnemers de slechte cholesterol (LDL-cholesterol) gemeten. Een half jaar later, aan het einde van het experiment, werd dit herhaald.

 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/03/2015
Origineel artikel geschreven door op 03/10/2011

Bronnen: Jenkins D. et coll., JAMA. 2011;306 : 831-839. doi:10.1001/jama.2011.1202.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Mijn cholesterol is te hoog, wat moet ik doen?

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie