Groenten en fruit: ze liggen op u te wachten!

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 14/10/2003 - 00h00
-A +A

Groenten en fruit: er wordt veel over gepraat, maar ze worden te weinig gegeten! Streefdoel: minstens 5 stuks per dag.

Tal van studies hebben al aangetoond dat groenten en fruit goed zijn voor de spijsvertering en om overgewicht en zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen. Ondanks die onbetwistbare vaststellingen blijven we volharden in de boosheid. Vandaar dat er nieuwe bewijzen op tafel moeten worden gelegd, om het publiek te overtuigen. Dat was in elk geval de bedoeling van het Symposium Knorr Nutrition, in het kader van de 9th European Nutrition Conference op 3 oktober in Rome.

Hier met die lekkere soep!

In een recente studie wordt een aloud groente-elixir aangeprezen: soep. Het gaat om een aanvullend onderzoek bij de SU.VI.MAX-studie (SU.VI.MAX staat voor SUppléments en Vitamines et Minéraux AntiOxydants, antioxiderende vitamine- en mineralensupplementen) dat duidelijk aantoont dat groentebouillon rijk is aan antioxidanten en het dus goed is om er regelmatig te drinken. Aan de studie namen 2.114 mannen en 2.874 vrouwen deel, die gedurende twee jaar gevolgd werden. En wat blijkt? Wie veel verse soep drinkt (9 tot 12 porties per 12 dagen, dus bijna elke dag) - en dat was het geval bij 6,7 % van de vrouwen en 8,7 % van de mannen - krijgt ook het meest antioxidanten binnen.

" De soep is goed, ze kan niet beter wezen "

Bij deze personen is soep goed voor 12,5 % (voor de mannen) en 13 % (voor de vrouwen) van de totale inname van bètacaroteen en provitamine A. Soep levert ook 4 tot 5 % van de totale hoeveelheid vitamine C, vitamine E en vitamine B9, verhoogt aanzienlijk de inname van koolhydraten en vermindert het vetverbruik. Niet slecht voor groentenat! Wie regelmatig soep drinkt (3 tot 8 porties/12 dagen, 46 % van de vrouwen en 42,5 % van de mannen), neemt weliswaar minder antioxidanten in, maar nog altijd meer dan occasionele drinkers of wie nooit soep op het menu zet (0 tot 2 porties/12 dagen, 47,3 % en 48,8 %) …

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 14/10/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Soep verdient ereplaats in onze voeding Geüpdatet op 16/01/2007 - 00h00

De Week van de Soep wil de aandacht vestigen op de voordelen van deze onmisbare bereiding in onze voeding. De vijfde editie van dit evenement loopt tot 20 januari en draait rond tomatensoep met balletjes, de lievelingssoep van de Belgen.

Van soep word je niét dik! Geüpdatet op 28/12/2004 - 00h00

Een kom soep drinken: het is makkelijk, prettig én gezond. Van 8 tot 15 januari 2005 staat soep in de schijnwerpers, tijdens de derde editie van de â€oeWeek van de Soep”. Meteen een goede gelegenheid om te weldaden te benadrukken van een product da...

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit? Geüpdatet op 06/07/2012 - 14h20

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten? Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Meer artikels