Goed slapen, niet meer en niet minder

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 01/07/2011 - 18h09
-A +A

Deze studie onderzocht de relatie tussen de duur van de slaap en het risico op depressies. Tegelijk geeft ze ook aan wat de ideale slaapduur is om tot een betere levenskwaliteit te komen.

Minder depressies bij wie 6-9 uur per nacht slaapt

De onderzoekers volgden 10.600 mensen van gemiddeld 52 jaar oud. Ze  legden ze een vragenlijst voor waarin gepeild werd naar hun leefgewoonten - vooral dan naar het aantal uren slaap - en naar eventuele symptomen van depressie.

Uit de analyse van de gegevens blijkt dat mensen die 6 tot 9 uur slapen per nacht het minst vaak depressieve stoornissen vertonen. Minder lang of net langer slapen heeft verrassend genoeg een negatieve impact op het humeur van de persoon in kwestie.

Ook inzake de levenskwaliteit wijzen de resultaten in die richting. Mensen die minder dan 6 uur slapen per nacht ondervinden een daling van hun levenskwaliteit. Hetzelfde geldt voor mensen die meer dan 9 uur slapen per nacht. Hoewel men bij langslapers net een verbetering van de levenskwaliteit zou verwachten, geeft de studie aan dat te veel of te weinig slaap hetzelfde negatieve effect heeft op de levenskwaliteit. Wat telt is dus een juiste dosis slaap, en dat is 6 tot 9 uur per nacht.

Denk er dus aan: probeer elke nacht 6 tot 9 uur te slapen en streef regelmaat na.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 01/07/2011 - 18h09

Symposium Associated Professional Sleep Societies (APSS), 14 juni 2011, Bae C. et coll., Sleep Vol 34 2011, www.journalsleep.org.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Minder slapen maakt je dik Geüpdatet op 07/07/2009 - 00h00

Een tekort aan slaap verhoogt de kans op overgewicht. Wie minder dan zes uur per nacht slaapt, heeft doorgaans vaker een groter BMI. De verklaring ligt waarschijnlijk bij de veranderingen in de hormonale spiegel als gevolg van het slaaptekort.

De slaap en de slaapfasen Geüpdatet op 16/12/2008 - 00h00

Wij brengen een derde van ons leven al slapend door. Het is dan ook belangrijk om een inzicht te hebben in de slaap en om te weten wat de verschillende slaapfasen zijn en hoe de leeftijd de slaap kan veranderen.

Met de leeftijd vermindert het aantal dromen Geüpdatet op 22/06/2009 - 00h00

Met de leeftijd evolueert ook de slaap . Deze vertoont uiteindelijk talrijke eigenschappen die hem onderscheiden van de slaap van jongeren. Men onthoudt meestal dat mensen minder en minder dromen naarmate ze ouder worden, maar er bestaan nog heel wat...

Meer artikels