Een dieet voor uw plezier?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/05/2012 - 11h37
-A +A

Kuren om in een badpak te kunnen, dat doet niemand voor zijn plezier.

Maar in de lente - ook al is die dit jaar regenachtig en frisjes - krijgen we soms zin om ballast af te gooien en ons lichter te voelen. Waarom zouden we er dan niet van profiteren? Enkele leuke seizoensideetjes.

PUB

Plezier beleven aan de handen in plaats van aan eten

Plezier beleven aan de handen is het plezier iets te maken. Breien, knutselen, tuinieren of koken zijn allemaal creatieve en tegelijk ook heel concrete dingen. En het doet drie keer deugd:

  • Het eindproduct - het resultaat - verschaft ons plezier, maar ook een gevoel van fierheid en voldoening omdat het af is. En het hoeft daarom niet perfect te zijn.
  • Elke handenarbeid ontspant de geest, zeker als we beroepshalve eerder intellectueel en lichamelijk passief werk doen, bijvoorbeeld in een kantoorbaan.
  • En er is natuurlijk ook het eenvoudige plezier om met diverse materialen om te gaan en zelf te bepalen wat u er mee wilt maken.

 

Plezier beleven aan fysieke actie

Dat sporten gezond is, weet u onderhand wel. U vindt er op deze website ook heel wat artikels over.

Maar hier hebben we het niet over regelmatig sporten, wel simpelweg over bewegen - bewegen omdat u plots zin krijgt om iets prettigs te doen. Het neemt maar vijf minuten in beslag, maar dat is genoeg om weer voeling te krijgen met uw lichaam en wat endorfine te produceren - u weet wel, de neurotransmitters die ons opvrolijken. Een paar ideetjes:

  • Zet uw lievelingsliedje op, eventueel met koptelefoon, en dans! Doe de gordijnen en de deur dicht, dan zal niemand u raar bekijken. Naast de prettige muziek zult u ook plezier hebben in het bewegen zelf.
  • Doe vijf minuten stretching, zachtjes, zonder u te forceren, en werk vooral op de zones van uw lichaam die in de loop van de dag of de week sterk belast zijn geweest. Het hoeven geen specifieke oefeningen te zijn. Hoofdzaak is dat u uw spieren ontspant. Als u toch specifieke oefeningen wilt, vindt u er zeker op deze website.

 

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/05/2012 - 11h37
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Gepubliceerd op 19/12/2017 - 10h38

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Meer artikels