PUBLICITÉ

Borstkanker: nieuwe hoop...

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/12/2013 - 11h13
-A +A

Wetenschappers boeken continu vooruitgang in het onderzoek naar borstkanker. Dankzij die vooruitgang daalt het sterftecijfer, ook al worden er meer gevallen vastgesteld.

Maar volgens de meeste specialisten zou de behandeling in de toekomst nog kunnen verbeteren.

PUB

Een nieuwe therapie voor borstkanker: T-DM1

Dit nieuwe geneesmiddel is maar voor een minderheid van het aantal borstkankers bestemd, maar het zijn wel de meest agressieve vormen die samen nog goed zijn voor één op de vijf gevallen.

Het geneesmiddel is bedoeld voor vrouwen bij wie de kanker al ver gevorderd is en werkt als volgt: de stof die de kankercellen doodt, is gelinkt aan een antilichaampje dat de tumor herkent.

Deze twee elementen werden al gebruikt, maar tot dusver elk afzonderlijk. Dankzij de nieuwe ontdekking wordt de agressieve stof nu pas actief als ze de tumor bereikt. Resultaat: de bijwerkingen zijn veel minder zwaar en de overlevingskansen groter.

Het product is nog niet op de markt gebracht, maar de noodzakelijke procedures lopen al.

Lichamelijke activiteit op haar waarde geschat

Voor het tweede nieuwtje hoeven we niet te wachten. Het effect van lichaamsbeweging op borstkanker is een van de onderwerpen die het best onderzocht zijn door de specialisten van borstkanker.

En dat is niet anekdotisch. Het is bewezen dat bij vrouwen die aan sport doen nadat bij hen borstkanker is vastgesteld, de kans op sterfte met 34% daalt. De kans op recidieven daalt met 24%. Daarom komen er almaar meer initiatieven om vrouwen met kanker te helpen meer te bewegen (zoals Raviva, een programma dat specifiek is ontwikkeld voor vrouwen met kanker).

Initialement publié par Pierre Dewaele le 28/05/2002 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 24/12/2013 - 11h13

Fondation contre le cancer. Medscape. 19 nov 2013.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ