PUBLICITÉ

Vaker vrijen, het cement van de relatie?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 10/12/2002 - 00h00
-A +A

Zou u intuïtief eerder zeggen dat koppels die vaker vrijen meer voldoening hebben van hun relatie dan andere? Het is in ieder geval de conclusie van een recente studie… en dat druist in tegen wat koppels daar zelf over zeggen. Tekst en uitleg.

PUB

Is er een verband tussen seks en voldoening in de relatie?

Diverse studies waarin koppels de vraag kregen hoe vaak ze seksuele betrekkingen hadden en hoe tevreden ze waren over hun relatie zijn er niet in geslaagd om een rechtstreekse link te leggen. De ondervraagde koppels die niet zo heel vaak vrijen, waren even gelukkig met hun relatie, met hun leven als koppel en met hun partner als andere koppels die vaker vrijen.

Maar sommige onderzoekers wilden een stap verder gaan en ook kijken wat er uit de bus zou komen als men het bewuste discours terzijde laat.

Een verdoken invloed

De onderzoekers hebben dus een methode uitgewerkt om het automatisch gedrag aan het licht te brengen dat aangeeft wat koppels onbewust denken en dus eigenlijk niet weten. Ze hebben daarvoor jonge gehuwde stelletjes gevraagd bepaalde woorden positief of negatief te beoordelen en lieten daarbij telkens voor het woord verscheen heel even een beeld van hun partner zien. Door de tijd op te nemen die de deelnemers nodig hadden om te antwoorden, konden de onderzoekers afleiden of de partner geassocieerd werd met iets positiefs of negatiefs. Iemand die zijn partner als positief ervaart, zal er langer over doen om na het zien van zijn foto een negatief woord te vinden.

Op dit minder berekende - en dus spontanere - niveau haalden de koppels die vaak vrijen betere resultaten dan de andere. Dat is een belangrijke bevinding, want in andere studies bleken de koppels die de beste resultaten neerlegden duurzamer te zijn.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 10/12/2002 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ