PUBLICITÉ

Hulpmiddeltje voor kinderen die bang zijn van een prik

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 13/03/2007 - 00h00
-A +A

Uw kind moet wellicht af en toe een prik krijgen, zoals bij vaccinatie bijvoorbeeld. Niet één kind is blij met zo'n naaldenprik en ouders ook niet echt omdat ze hun kleintje geen verdriet willen doen. Therapeuten hebben een middeltje bedacht dat kan helpen om de angst te doen afnemen.

PUB

Dissociatie en afleiding

Om het ongemak en de pijn mentaal te bestrijden, zijn er heel wat technieken die aangewend kunnen worden. In dit geval twee: de dissociatie en het afleiden van de aandacht.
Als het spuitje op de arm gezet wordt, kunt u op de plaats van de prik een klein muisje tekenen met een stift. Vertel uw kind dat de muis een klein prikje moet krijgen en vraag of het kind het muisje wil aaien en moed inspreken omdat het een beetje bang is van de naald. Na het toedienen van de injectie kunt u het kind vragen om het muisje nog eens te aaien omdat de prik een beetje pijn deed en het muisje toch wel heel erg dapper was.

Het kind niet bedriegen

Het afleiden van de aandacht heeft als doel een angstige persoon aan iets anders te doen denken. In plaats van te denken aan de pijn gaat men anticiperen en de aandacht van de persoon afleiden van wat hem te wachten staat.
Deze techniek kan doeltreffend zijn, op voorwaarde dat men het 'onvermijdelijke' niet poogt te verbergen. Maar als u een kind bijvoorbeeld vraagt om naar een snoepje of een speeltje te kijken om dan snel de prik toe te dienen of te laten toedienen, dan is de techniek niet doeltreffend. In dat geval pleegt u verraad en zal het kind u niet meer vertrouwen. In het voorbeeld van het muisje weet het kind dat het een prik gaat krijgen, het weet dat het een spelletje is en dat hij er alle voordeel bij heeft om het mee te spelen. In dat geval helpt u uw kleintje alleen maar. Van bedrog is er dan geen sprake.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 13/03/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ