PUBLICITÉ

Frisdranken: waarschuwing op blikjes om ouders te helpen de juiste keuze te maken?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 19/01/2016 - 12h18
-A +A

Krijgen na de sigaretten nu ook de frisdranken een vermelding die moet waarschuwen voor de impact op de gezondheid? Een Amerikaanse studie toont alvast aan dat zo’n boodschap effect kan hebben.

PUB

Waarschuwingen op blikjes frisdrank: waartoe dienen ze?

Nu we wereldwijd met een echte obesitas-epidemie kampen, wordt het hoogtijd dat de oorzaken van deze complexe ziekte worden aangepakt en zo veel mogelijk uitgesloten. Een team uit de Verenigde Staten heeft de doeltreffendheid van waarschuwingen op blikjes en flessen frisdrank onderzocht. In een enquête die op internet werd gedaan, werden 2381 gezinnen in drie groepen opgesplitst. De deelnemers moesten zich voorstellen dat ze drank inkochten (ze kregen op het scherm flessen te zien). De etiketten van de dranken die de eerste groep aangeboden kreeg, hadden geen bijzondere vermeldingen; die van de tweede groep bevatte informatie over het caloriegehalte van de drank; en op de etiketten van de derde groep stond een waarschuwing met de boodschap dat gezoete dranken obesitas, diabetes en cariës konden veroorzaken.

Het resultaat: de ouders die de etiketten met de waarschuwing te zien kregen, kozen tijdens hun aankopen minder zoete dranken. Slechts 40% van hen kocht er; bij de ouders die een etiket zonder informatie hadden, was dat 60%; en  bij de ouders die alleen informatie hadden gekregen over het caloriegehalte van de dranken was dat 53%. De invloed reikte nog verder omdat de ouders uit de eerste groep beter geïnformeerd waren over de nefaste gevolgen van de consumptie van frisdrank. Ze vroegen namelijk ook minder kortingsbonnen voor dit soort dranken, wat erop wees dat ze de intentie hadden er in de toekomst geen te drinken.

Hoe de klanten helpen om de juiste keuze te maken?

De etiketten hebben dus zeker hun nut. Maar willen de consumenten wel plots die waarschuwingen op hun favoriete dranken zien verschijnen? Uit dezelfde studie blijkt dat de meeste ouders wel degelijk voor de verandering van de look van hun favoriete frisdranken waren.

Ergens is het natuurlijk niet zo fijn om er steeds weer aan herinnerd te worden dat bepaalde van onze geneugten slecht zijn voor onze gezondheid. Maar zo’n vermelding op de etiketten kan misschien een tegenwicht vormen - hoe klein ook - tegen de massale publiciteitscampagnes die de producenten en verdelers van deze dranken voeren. Misschien hadden de consumenten net dat in hun achterhoofd toen ze zich akkoord verklaarden met de boodschap op de etiketten…

De enquête werd gedaan in het kader van een gepland wetsvoorstel in de Verenigde Staten. Aan deze kant van de Atlantische Oceaan beweegt er voorlopig niets. Wat zou u ervan vinden? 

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 19/01/2016 - 12h18
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ