Frisdranken, fruitsap en alcohol: hoeveel suiker en hoeveel calorieën per glas?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 17/07/2012 - 10h40
-A +A

Let u op uw lijn? Let dan ook op wat en hoeveel u drinkt.

Als u hier een glaasje drinkt en daar een glaasje, kunt u zonder dat u er erg in hebt enorme hoeveelheden suiker binnen krijgen!

Volg onze tips om te voorkomen dat u al drinkend te veel suiker opneemt en de calorieën uw weegschaal aardig doen doorslaan.

PUB

Gesuikerde dranken: caloriebommen!

‘s Zomers is het heet en hebben we dorst.

De keuze aan dranken is enorm groot en er komen altijd nieuwe dingen bij. Het is dus best lastig om ons niet te laten verleiden en dat glas water uit te stellen tot later!
Maar dat is niet verstandig. Gezoete dranken bevatten echt veel te veel suiker en zijn dus heel calorierijk.

Het suikergehalte van frisdranken ligt ontzettend hoog. Eén liter bevat gemiddeld meer dan 100 g suiker, dat zijn 20 klontjes suiker per liter!
Per glas frisdrank (20 ml) werkt u dus vier suikerklontjes naar binnen. Zeg dus maar uw hoop om te vermageren vaarwel!

 

Is fruitsap dan beter dan frisdranken?

We moeten eerst en vooral een onderscheid maken tussen dranken met fruitsmaak (water, veel toegevoegde suikers, een heel klein beetje of helemaal geen fruit en chemische stoffen), en 100% puur fruitsap zonder toegevoegde suiker.

Dranken met fruitsmaak zijn niet beter dan frisdranken, als we kijken naar het gezondheidsrisico.

Maar we kunnen ons ook vragen stellen bij het 100% puur fruitsap zonder toegevoegde suiker, een zogenaamde bron van vitamines die zelfs gelijkgesteld wordt met de aanbevolen vijf dagelijkse porties fruit en groenten.

Om te beginnen is het gezonder om een stuk fruit te eten dan fruitsap te drinken. Vitamines zijn heel kwetsbaar, in vers fruit zitten er theoretisch meer. En vers fruit levert ook meer voedingsvezels.

Vergeleken met frisdranken ten slotte is zelfs 100% puur fruitsap zonder toegevoegde suiker sterk geconcentreerde suiker.
Eén glas bevat 27 g suiker, dat is bijna evenveel als een frisdrank.

Het is dus beter om een stuk fruit te eten dan sap van echt fruit te drinken. Vanuit het standpunt van de calorieën bekeken zit ook fruitsap vol suiker en scoort het niet beter dan de frisdranken.

Ook echt fruitsap moet dus met mate worden gebruikt!

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 17/07/2012 - 10h40 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 17/07/2012 - 10h40

Het Franse ‘Institut national de la consommation’, magazine 60 millions de consommateurs, juli-augustus 2012.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Leer uw kind water drinken! Geüpdatet op 25/01/2005 - 00h00

Water is de enige drank die echt onmisbaar is voor ons lichaam. We hebben al te vaak de neiging dat te vergeten in onze consumptiemaatschappij. En toch zijn de gevolgen van watergebrek dramatisch, te beginnen met overgewicht. We weten echter maar al...

Vieruurtjes met verstand ! Geüpdatet op 12/09/2006 - 00h00

Of uw kind nu drie of vijftien jaar oud is, na een schooldag heeft het vaak reuzenhonger. Op weg naar huis is er wellicht een bakker of bent u in de verleiding om u uw kind eender wat toe te stoppen om zijn honger stillen: een koek, een chocoladebroo...

Blokperiode: een gebruiksaanwijzing Geüpdatet op 12/06/2007 - 00h00

De examens komen er aan, het is hoog tijd voor een doeltreffende blokperiode . Dat kan niet zonder een gezonde en evenwichtige voeding en voldoende slaap. Alleen zo kan men de examenperiode tot een goed einde brengen.

Meer artikels