PUBLICITÉ

Calorieën tellen: geen makkelijke klus!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/04/2012 - 11h01
-A +A

Waar zitten het meeste calorieën in: in twee 'Big Macs', een chocolade milkshake of vier hamburgers? In de milkshake. Verrast u dat of niet?

PUB

Heel wat mensen onderschatten het aantal calorieën van wat ze eten, maar bij mensen met overgewicht of obesitas is het verschil tussen het aantal geschatte en het reëel aantal calorieën nog groter. De vraag is of deze inschattingsfout te wijten is aan de voedselporties of aan het lichaamsgewicht. Een aantal jonge Californiërs deed mee aan een vraagspel om die vraag te beantwoorden.

Iedereen fout!

Niet één van de 500 deelnemers kon alle vragen omtrent fastfood correct beantwoorden en tweederde kon niet één goed antwoord geven. Maar het fout inschatten is niet typisch voor fastfood, het geldt voor alle voeding en het is een universeel verschijnsel.
Andere onderzoeksresultaten tonen aan dat het aantal calorieën met 35% onderschat wordt in een zogenaamd 'gezond' restaurant (te vergelijken met Subway of Exki bij ons, al kan het aanbod niet echt vergeleken worden), in vergelijking met fastfoodrestaurants (type Burger King, MacDonalds of Quick).

Schone schijn

In zogenaamde gezondere zelfbedieningsrestaurants hebben de consumenten de neiging om meer te drinken en vaker desserts te nemen die soms tot 131% meer calorieën bevatten dan de klassieke dessert in fastfoodtenten.
Maar ook in kwaliteitsvolle broodjes- en andere zaken moet men verstandig eten. De voorkeur moet uitgaan naar slaatjes, soep, eenvoudige broodjes en desserts op basis van fruit. Dat is beter dan quiches, croissants en 'zelfgemaakte' desserts.

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige le 02/01/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 03/04/2012 - 11h01

Journal of Consumer Research, oktober 2007. Annals of Internal Medicine, september 2006

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ