PUBLICITÉ

Amandelen: weghalen of niet?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/07/2013 - 16h45
-A +A

Opereren voor amandelen gebeurt vaak, maar is ook omstreden. Wordt er niet te vaak ingegrepen? Het is niet makkelijk om een consensus te vinden.

PUB

Waar zijn de amandelen goed voor?

Even ter opfrissing. De amandelen zijn organen die achteraan in de mond en de neus zitten, bij het begin van de luchtwegen dus. De amandelen waar het vaakst over gepraat wordt en die meestal in de kindertijd worden weggehaald, zijn de keelamandelen of tonsillen. De zogenaamde neusamandelen of farynxtonsillen zijn in feite vegetaties. Die zitten aan de achterzijde van de neuskeelholte.

Wachters tegen microben

De belangrijkste functie van de amandelen is ons beschermen tegen microbes. Zij verhinderen niet dat ze doordringen, maar vangen er enkele op hun weg en maken dan cellen aan die ze herkennen en ze kunnen doden

Waarom heeft men dan zo lang de amandelen systematisch verwijderd?

Bij prikkeling groeien de amandelen in volume. Maar kinderen hebben in verhouding tot hun keel al grote amandelen. Als ze te groot worden, kunnen ze dus hinder veroorzaken bij het ademen of slikken. Paradoxaal genoeg kunnen de amandelen trouwens gekoloniseerd worden door microbes.

Steeds terugkerende keelontstekingen

Dat fenomeen veroorzaakt vaak terugkerende keelpijn. Als dat ongemak zich voordoet, is het ook verleidelijk om de keelamandelen weg te halen. De beschermende rol kan dan door de andere amandelen worden overgenomen. Maar volgens een nieuwe Franse studie is het verwijderen van de amandelen niet doeltreffend: de operatie is trouwens niet risicoloos, hoe terecht ze soms ook is.

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 02/04/2013 - 21h02 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/07/2013 - 16h45

Tonsillectomy, Mayo Clinic health information. Tonsils and adenoids, Medline Plus.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ