Noten: vijf goede redenen om er vaker te eten

Gepubliceerd door journaliste santé op 26/09/2017 - 12h33
-A +A

Cholesterolverlagend, jeugdelixir... noten hebben onmiskenbare voedingskwaliteiten; ze hebben dus heel wat troeven achter de hand! We nemen samen met diëtiste en voedingsdeskundige Catherine Conan vijf troeven van noten onder de loep die een goede reden vormen om ze vaker op het menu te zetten.

PUB

Energiebommen

Noten behoren tot de oliehoudende vruchten en zijn dus erg calorierijk. Ze bevatten makkelijk 530 Cal/100 g, het gros ervan is afkomstig van vetten. Noten kunnen gerust als superfood worden bestempeld en geven een echte boost aan al wie energie nodig heeft in een klein volume.
Behalve vetten bevatten noten bovendien volop plantaardige eiwitten en vezels, wat het verzadigingsgevoel vergroot.

Noten verkleinen het risico op cardiovasculaire aandoeningen

Noten hebben een beschermend effect op het hart en de bloedvaten, en dat in een mate waar veel andere levensmiddelen bij verbleken! 
Wist u dat u bij een verbruik van 20 à 25 gram noten per dag - dat is ongeveer een handvol noten -, en dat à rato van vijf keer per week, uw cardiovasculair risico met bijna de helft verlaagt ten opzichte van iemand die helemaal geen noten eet! Noten verbeteren dus de staat van uw hart- en bloedvaatstelsel en ze hebben - kers op de taart - ook een positief effect op uw bloeddruk.

Noten verminderen de slechte cholesterol

Noten zijn echte vetreservoirs, wat niet wil zeggen dat u ze scheef moet bekijken want het gaat namelijk voor het overgrote deel om goede vetten. Zo bevatten noten meer dan 70% meervoudig onverzadigde vetzuren, in hoofdzaak de zeer waardevolle omega 3- en omega 6-vetzuren. Deze vetten zijn zogenaamde  essentiële vetzuren omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Bij regelmatige consumptie dragen ze bij tot een daling van de LDL-cholesterol, in de volksmond bekend als slechte cholesterol.
En dat is niet alles! Het gehalte aan problematische atherogene verzadigde vetzuren in noten is heel klein (10%). Noten bevatten ook totaal geen cholesterol! Die plaats wordt ingenomen dooor de fytosterolen, dat zijn vetachtige stoffen met een beschermend effect op  de bloedcholesterol. I n noten zit dus niets dan goeds!

Zink, magnesium… belangrijke bron van vitaminen en mineralen

Noten zijn echte concentraten van vitamines van de B-groep (B1, B2, B6, B9, bekend om hun positieve impact op de neuromusculaire werking (spieren en zenuwen)). Maar ze bevatten ook volop vitamine E, een stof met ontstekingswerende  eigenschappen.
En dan vergeten we nog de hoge concentraties mineralen in noten, met op kop kalium, magnesium (uitstekende remedie tegen stress), calcium, fosfor, koper en zink.

Een jeugdelixir!

Binnen in de dop zit een heel gamma van antioxidanten, waaronder flavonoïden, carotenoïden, ellaginezuur, melatonine, vitamine E (een echt jeugdelixir) en selenium. Antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen - die stoffen zijn bij een te hoge productie in het lichaam nefast - en gaan zo de huidveroudering tegen. Noten zijn echte reservoirs van antioxidanten. Aarzel dus niet langer en zet ze regelmatig op  het menu!

Gepubliceerd door journaliste santé op 26/09/2017 - 12h33

Catherine Conan, diëtist-voedingsdeskundige

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Luie darmen Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Vezelarme voeding, maaltijden overslaan, uit het vuistje eten, vermageringsdiëten, stress, te weinig beweging: al die factoren vertragen de darmtransit. Constipatie is vaak onschuldig, maar de symptomen (gezwollen buik, winderigheid, buikpijn) kunnen...

Constipatie: verzorg u! Gepubliceerd op 12/07/2017 - 09h28

Twaalf procent van de wereldbevolking heeft dagelijks last van constipatie . Een kwart van deze mensen verzorgt zich niet. Zij die beslissen er wel iets aan te doen, volgen dan vaak nog een ongeschikte of weinig doeltreffende behandeling.

Meer artikels