Overslaan en naar de inhoud gaan
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Eerste onderwerp hernemen

Borstkanker

Gepubliceerd door op 23/05/2012 - 22h48
PUB

Mijn mama is gestorven aan borstkanker, heb ik daar nu een verhoogd risico op, om ook borstkanker te krijgen?

Fout melden






X
Antwoorden
horsegirl heeft op gereageerd

hallo Lisa,

eerst en vooral mijn deelneming voor het verlies van je mama. 

Wat je vraag betreft, als er in de familie nog gevallen van borstkanker zijn geweest (je grootmoeder, overgrootmoeder, zus(sen) van je mama enz. kan het zijn dat jij ook het gen draagt en idd een verhoogde kans  hebt om borstkanker te krijgen.  Je kan je laten testen hiervoor.  Dit gebeurd door een gewone bloedafname.  Op het resultaat moet je helaas wel een 3 tot 6 tal maanden wachten. Als je het gen niet hebt, is het risico veel kleiner en moet je niet ongerust zijn,  maar je kan beter voorkomen dan genezen en eenmaal per jaar op controle gaan en eens een mammo laten nemen.

groetjes,

Fabke (ook borstkankerpatiënte)

josivan heeft op gereageerd

Je bent jong, maar wees steeds allert.

sabrina heeft op gereageerd

bij ons in de familie ook borstkanker moeder en zussen ik ga om de zes maand voor een onderzoek

turtels heeft op gereageerd

hey.mijn moeder is ook gestorven aan borstkanker.ik heb zelf nu ook borstkanker gekregen,sinds 4 maanden,ben 29 jaar en ben nu in behandeling met chemotherapy.ge hebt een verhoogt risico,ik zou je dan ook aanraden om u dikwijls te laten onderzoeken,ook zelf,want mijn tumor was er in een maand tijd.en vraag ook om een erfelijkheidtest te doen,dan hebt ge meer zekerheid,dan weet ge als ge dat gen hebt of niet.groetjes nathalie

minnie heeft op gereageerd

jammer genoeg wel ja, je jaarlijks laten controleren bij de gynecoloog is het enige wat je kan doen

Anke80 heeft op gereageerd

Niet perse, zo eenvoudig is het helemaal niet . Je kan best een afspraak maken in de centra voor menselijke erfelijkheid.  Zij luisteren naar jouw verhaal en voorzien ook de bloedafname.  Kan je- zover ik weet- niet bij een huisarts doen.

Zie onderwerpen van de redactie van e-gezondheid
PUBLICITÉ
{ } { }