Blog : " Blog van de redactie "
Een recente studie heeft aangetoond dat de aanwezigheid van tekenfilmfiguren op verpakkingen van ontbijtgranen de keuze van kinderen beïnvloedt. Wat kunnen we hieruit leren?

De invloed van fictieve figuren…
De studie bevestigt wat de meeste ouders – en alle marketingverantwoordelijken – al lang wisten: ontbijtgranen met de afbeelding van een tekenfilmfiguur geven een kind meer voldoening dan dezelfde ontbijtgranen uit een doos zonder tekenfilmfiguur. Dit gaat verder dan de keuze die in de winkel gemaakt werd: de kinderen beweerden dat de ontbijtgranen beter gesmaakt hadden als ze uit een doos kwamen die versierd was met de afbeelding van een tekenfilmfiguur.
Zowel over gezondheid als zoetigheden hebben de kinderen hun mening
De studie beperkte zich echter niet tot deze vaststelling. De onderzoekers noemden de ontbijtgranen in aanwezigheid van de kinderen soms "suikerhapjes" en soms "gezonde hapjes" . Globaal gezien, verklaarden de kinderen dat ze de voorkeur gaven aan de smaak van de "gezonde hapjes". Voor beide benamingen steeg de waardering van de kinderen wanneer een tekenfilmfiguur op de verpakking prijkte. De stijging was wel groter in het geval van de "gezonde hapjes". We stellen dus vast dat de kinderen de boodschap dat suiker slecht voor hen is, begrepen hebben. Wat dit betreft, is het onderzoek dus bemoedigend… ook al was de boodschap minder overtuigend dan de aanwezigheid van een fictieve figuur.