PUBLICITÉ

Zich goed voeden: een regel voor vrouwen die aan sport doen!

Gepubliceerd door Aanpassing: Pierre Dewaele op 13/01/2002 - 00h00
-A +A

Veel vrouwelijke atleten die intensief trainen, vertonen cyclusstoornissen. Dit zou te wijten zijn aan een ontoereikende voeding die het verbruik onvoldoende compenseert.

PUB

Jonge meisjes die intensief trainen, vertonen vaak menstruatiestoornissen: vaak betreft het oligomenorroe (minder bloedverlies en kortere regels) of zelfs amenorroea (helemaal geen regels meer).De laatste 20 jaar werd veel onderzoek verricht naar de oorzaken en de mechanismen van dat probleem bij sporters. Als mogelijke oorzaken werden naar voren geschoven: de lichamelijke stress van de inspanning, de psychologische stress van de competitie, een ontoereikende voeding en een vermindering van het vetweefsel.

Bij alle primaten?

Recent werd een studie gepubliceerd uitgevoerd bij apen die geleidelijk amenorroe ontwikkelen naarmate ze meer lichaamsbeweging nemen. De studie wilde de volgende hypothese toetsen: zouden de cyclusstoornissen te wijten kunnen zijn aan een negatieve energiebalans? Met andere woorden, zou het kunnen dat de calorieën die door de voeding worden geleverd, niet volstaan om het calorieverbruik bij de fysieke inspanningen te compenseren?Naarmate hun activiteit toenam, ontwikkelden de dieren amenorroe. Alle dieren kregen dezelfde voeding, maar de helft van de dieren kreeg extra calorieën. Bij de apen uit de laatste groep werd de cyclus binnen 12 tot 57 dagen weer normaal. Hoe hoger de extra hoeveelheid calorieën, des te sneller herstelt de hormonale cyclus.

Voldoende eten!

Deze gegevens tonen dus aan dat een naar verhouding onvoldoende voedselinname een zeer belangrijke rol speelt bij het ontstaan van amenorroe bij jonge vrouwen die sporten. In dat verband dient te worden opgemerkt dat ook jonge meisjes met anorexia nervosa stoornissen van de menstruele cyclus vertonen.Bij intensieve training of sporten in het algemeen moet men dus zorgen voor een goede voeding. Iemand die aan sport doet, heeft steeds meer calorieën nodig. Het calorieverbruik moet adequaat worden gecompenseerd. Uw arts of uw diëtiste kan u daarbij waardevolle raad geven.

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 13/01/2002 - 00h00 Williams N.I. et coll., J. Clin. Endocrinol. Metab., 86: 5184-5193, 2001.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Antioxidanten om sneller te lopen ? Geüpdatet op 03/02/2004 - 00h00

Een tekort aan antioxidanten is een veelbesproken onderwerp in de kleedkamers van sporters. Toch verbetert het nemen van supplementen niet noodzakelijk de prestaties. Alles hangt af van de trainingslast en de kwaliteit van de voeding.

Meer artikels