PUBLICITÉ

Zes leuke en slimme tips om uw vochtbalans op peil te houden

Gepubliceerd door Jessica Xavier, schoonheidsjournaliste op 04/05/2017 - 12h17
-A +A

Voldoende drinken is belangrijk om in conditie te blijven en uw huid fris en gezond te houden. Bent u een beetje uitgekeken op het eeuwige pure drinkwater? hieronder vindt u zes tips om uw vochtbalans op een leuke en toch gezonde manier op peil te houden.

PUB

Waarom is goed hydrateren zo belangrijk?

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60 % uit water. Om het goed te laten functioneren en van het nodige vocht te voorzien, moeten we normaal anderhalve liter water per dag te drinken. Te weinig drinken kan heel wat nare gevolgen hebben, zoals hoofdpijn, nierproblemen, spierpijn en krampen, de hersenen die minder goed gaan presteren, een droge huid, enz. En toch drinken we allemaal te weinig. Drie kwart van de Belgen haalt de aanbevolen dagelijkse vochtopname niet. Vindt u puur water geen smaak hebben en weinig aantrekkelijk? We leren u een paar slimme trucjes om meer vocht binnen te krijgen.

Belangrijk om te weten: water est is de enige drank die ons lichaam echt nodig heeft om te kunnen functioneren.

Zes tips om op een leuke manier vocht binnen te krijgen

  • Ontgiftende hydratatie ‘s ochtend

Drinken is van cruciaal belang, onder meer om de afvalstoffen via de nieren uit het lichaam af te voeren. Om uw lichaam ‘s ochtends bij het opstaan op te krikken en - na een hele nacht zonder een druppel water - van vocht te voorzien, kunt u de dag beginnen met een mengsel van citroensap en lauw water. Het is een detoxdrankje dat u makkelijk zelf  kunt maken en dat u meteen een flinke shot vitamine C levert!

Handig weetje: 1,5 liter water komt overeen met zes glazen van 25 cl. Als u één glas detox water drinkt bij het opstaan, één tot twee glazen water bij de maaltijden, één glas water in de voormiddag en nog eentje rond een uur of vier, komt u aan uw quotum!

  • Vochthoudende groenten en fruit

Als u moeite hebt om water te drinken bij de maaltijden, kunt u ook inzetten op fruit- en groentesoorten die veel vocht bevatten. Onze dagelijkse vochtopname komt voor 70 % tot 80 % uit water en andere dranken en voor 20 % tot 30 % uit het vocht in onze voeding. Door extra fruit en groenten te eten, kunt u met die verhoudingen schuiven en komt u misschien makkelijker aan de dagelijkse aanbevolen vochtopname.

De fruit- en groentesoorten die u het best kiest, zijn komkommers (96g/100g), spinazie (91g/100g), tomaten (92), pompoen (91) en meloen (89)*.

  • Geïnfuseerd water

Geïnfuseerd water en detox water hebben de wind in de zeilen. Geïnfuseerd water is water met fruit en kruiden, en zit dus boordevol vitamines. U kunt naar hartenlust combineren en zo uw eigen receptjes bedenken. De troef van deze dranken is de drainerende of ontgiftende werking (afhankelijk van de ingrediënten). En ze zijn nog lekker op de koop toe!

Ziehier alvast een recept dat u zeker een boost zal geven: laat een half busseltje (gewassen) munt twee uur lang in de koelkast trekken in een liter bron- of gefilterd water.

Handig weetje: Giet uw geïnfuseerd water in een thermosfles. Zo kunt u de hele dag genieten van de heilzame werking van uw drankje.

  • Bouillons

Net als geïnfuseerd water zijn bouillons superhydraterend.  Ze zijn ook heel makkelijk te bereiden. Doe de ingrediënten voor de bouillon in een grote pot water en laat alles een tiental minuten op een zacht vuurtje pruttelen tot alle smaken en aroma’s zijn opgenomen. Haal van het vuur, doe de ingrediënten eruit en drink uw bouillon warm op.

De healthy bonus: Deze zelfbereide bouillons zijn veel gezonder dan de bouillonblokjes uit de winkel. Die zitten vol zout en additieven.

  • Water met digestieve werking

Waarom niet zorgen voor een sprankelende afsluiter van uw maaltijd? Koolzuurhoudend digestief water is een leukere manier om vocht binnen te krijgen. Het water bevat veel bicarbonaat (meer dan 600 mg/l) en verzacht het zure effect van de maagsappen. Het vergemakkelijkt de spijsvertering en u krijgt tegelijk een flinke hoeveelheid  mineralen en calcium binnen.

Let op: digestief water bevat natrium. Als u een zoutloos of zoutarm dieet volgt, drinkt u het beter met mate of helemaal niet.

  • Gearomatiseerd water

Gearomatiseerd water geeft, zoals de naam zegt, smaak aan het water. Het is ideaal voor wie zijn vochtinname wat pit wil geven én zich wil vertroetelen: goed voor uzelf zorgen kan immers ook op een leuke manier. Hoe maakt u uw keuze? Kies voor gearomatiseerd water op basis van bronwater en controleer ook het suikergehalte. Dat moet zo laag mogelijk zijn. Het gebruikte fruit komt van natuurlijke extracten. Er zitten dus geen kunstmatige aroma’s in het water en ook geen kleurstoffen.

Onze tip: Wacht niet tot u dorst hebt. Dorst is al een teken van uitdroging.

Gepubliceerd door Jessica Xavier, schoonheidsjournaliste op 04/05/2017 - 12h17

*Table de composition Nutritionnelle Ciqual 2016

"La place des boissons dans l’alimentation des Français", Edition 2014, European Hydratation Institute

"Boire plus d’eau, quel impact pour notre santé ?", Décryptage de l’Observatoire Hydratation & Santé, décembre 2013

"Evolution de la consommation de boissons en France", Pascale Hébel, Crédoc, 2015

"Eaux détox et petits bouillons magiques", Anne Dufour et Catherine Dupin, Editions Poche Leduc S

Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ
Lees ook
3 goede redenen om watermeloen te eten Geüpdatet op 25/05/2016 - 10h55

De zomer is in aantocht – tijd voor watermeloen ! Niet bijzonder praktisch om te vervoeren, niet altijd gemakkelijk te versnijden, maar niettemin een interessante fruitsoort, die watermeloenen . Een woordje uitleg …

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit? Geüpdatet op 06/07/2012 - 14h20

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten? Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Voeding: zomerse verleiding Gepubliceerd op 04/07/2016 - 11h58

Bij warm weer veranderen de eetgewoonten en dat kan op gezonde wijze door meer fruit en groenten te eten, meer water te drinken en de voedingshygiëne te respecteren. Wij geven u alvast een aantal tips.

Meer artikels