PUBLICITÉ

Wintermoeheid: tips die werken

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/11/2016 - 10h05
-A +A

In de winter worden de dagen korter, is er minder zon en doordat de zomer nog lang niet in zicht is, voelen sommige mensen zich wat depressief... of gewoon vermoeid.

En dan zijn er niet te vergeten de eindejaarsfeesten die soms echte gastronomische en feestelijke marathons zijn!

Hoe kan deze wintermoeheid beter worden opgevangen?

PUB

Heb ik niet gewoon een echte depressie?

Zoals elk jaar zorgt de winter voor weemoedige buiten en een onverklaarbare vermoeidheid en zoals elk jaar is dit voor sommige mensen een echte hindernis en proberen ze dan ook allerlei trucjes uit om terug in vorm te geraken. Wat moet u dan doen?

Om te beginnen, moet u zeker zijn dat u niet op weg bent in een regelrechte depressie verzeild te raken.

Hebt u net iets meegemaakt of zit u in een moeilijke periode? Wordt uw slaap, vooral ’s ochtends, ernstig verstoord? Laat u zich volledig gaan, neemt u uw verantwoordelijkheid niet meer op? Hebt u sombere gedachten, bent u erg verdrietig?

Als dat zo is, dan kunt met deze tips niets aanvangen: u moet onmiddellijk een arts raadplegen.

Komt dit verschijnsel elk jaar terug?


Daarna is het belangrijk dat u zich afvraagt of het niet elk jaar hetzelfde probleem is. Als dat het geval is, kan het interessant zijn een oplossing uit te proberen: luminotherapie. Het doel: elke ochtend het licht opnemen dat u 's winters tekort komt.

Licht is namelijk onontbeerlijk voor de secretie van melatonine, een hormoon dat tegelijk verantwoordelijk is voor onze nacht/slaapcyclus en die een van de krachtigste antioxidanten is die we kennen. Met andere woorden, melatonine helpt ons om goed te slapen en helpt ons lichaam om beter te recupereren na de verschillende aanvallen dat het moet ondergaan.

Een gebrek aan melatonine kan ons dus vermoeid en depressief maken. Dat is het belang van luminotherapie, die erin bestaat dat men elke ochtend 15 tot 30 minuten onder een speciale lamp gaat staan.

Initialement publié par Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 13/11/2012 - 13h34 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 08/11/2016 - 10h05
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
het Greetje

heb er moeite mee dat juist wanneer er iets ingrijpends gebeurd is, dat men dan spreekt van depressie. Het is toch normaal, en volgens mij juist onontbeerlijk om een depressie te vermijden, dat men verdiet heeft en dat verdriet juist toe laat om het te verwerken en te plaatsen. Gerechtvaardigd verdriet is geen depressie!

PUBLICITÉ
Lees ook
Wedden dat u vitamine D te kort hebt? Geüpdatet op 11/02/2013 - 14h46

Wist u dat vitamine D cruciaal is in de preventie van kanker, cardiovasculaire aandoeningen, osteoporose, multiple sclerose, diabetes type 1, enz.? Nochtans hebben de meeste Belgen te weinig vitamine D! Een veertigtal artsen en internationale onderzo...

Sport en hoge bloeddruk: opgelet voor de winter! Gepubliceerd op 25/02/2014 - 16h20

Regelmatige lichaamsbeweging is uitstekend voor de gezondheid van onze bloedvaten. Sport wordt zelfs als één van de beste behandelingen van hoge bloeddruk beschouwd. Op voorwaarde dat u de nodige voorzorgen neemt! Vooral in de winter moet u voorzicht...

Meer artikels