PUBLICITÉ

Welke sport na 40 jaar?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 12/04/2005 - 00h00
-A +A

Deze vraag is bestemd voor personen die tot nog toe sedentair waren of al jaren gestopt zijn met sporten.

Op die leeftijd begint het lichaam te veranderen en dreigt er overgewicht, met alle risico's van dien voor de gezondheid.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat veertigers plots fanatiek willen gaan sporten.

PUB

Als we veertig zijn, is ons lichaam minder bestand tegen inspanningen en trauma's. Dus kunt u beter enkele voorzorgen nemen vóór u begint te sporten.

De juiste keuzes

Uithoudingssporten zijn uitstekend geschikt. Vanaf ons veertigste kunnen we immers langere, maar minder intense inspanningen leveren. Uithouding geniet dan ook de voorkeur boven kracht. Zo is lange- of middellangeafstandsloop veel beter geschikt dan sprint. En als u tennist of badmintont, is dubbelen beter dan enkelen. Sporten in clubverband geniet de voorkeur, ook voor individuele sporten als zwemmen of wandelen. Op die manier krijgt u immers technische begeleiding en advies. Vaak moet u eerst uw vormpeil verhogen vóór u begint te sporten. Enkele maanden regelmatig turnen is een prima oplossing. Wissel daarbij cardiofitnessoefeningen (hometrainer, roeier, loopband,…) af met spierversterkende oefeningen. Het is daarbij de bedoeling uw lichaam geleidelijk voor te bereiden op het sporten.

Voorafgaande onderzoeken

De voorafgaande onderzoeken die u moet ondergaan zijn dezelfde als bij alle sporters die een geschiktheidsattest nodig hebben. Wel moeten de volgende punten bijzondere aandacht krijgen:

  • U moet in elk geval een elektrocardiogram (ECG) laten nemen, om eventuele hartstoornissen op te sporen, al dan niet aangevuld met een hartechografie.
  • Voor vrij intense sporten is ook een inspanningstest nodig, om tijdig een beginnende hartziekte te kunnen opsporen. Daarbij moet u een tijdlang op een hometrainer fietsen terwijl ondertussen een ECG genomen wordt en uw bloeddruk gemeten wordt. De weerstand wordt geleidelijk opgedreven, waardoor de patiënt zich steeds zwaarder moet inspannen. Op die manier kan nagegaan worden of de inspanning hartritmestoornissen, een toestand van pre-infarct of hoge bloeddruk dreigt te veroorzaken.
  • De gewrichten die het gewicht dragen (heupen, knieën, enkels) kunnen de nasleep van een trauma of een beginnende artrose vertonen op een radiografie. In dat geval zijn zitsporten aan te raden zoals fietsen, kajakken, roeien en paardrijden, of sporten waarbij u uw lichaamsgewicht niet hoeft te dragen, zoals zwemmen.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 12/04/2005 - 00h00

" Le guide sport et santé ", Vidal, Larousse diffusion.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Klaar om weer aan het sporten te gaan? Gepubliceerd op 08/06/2016 - 12h08

Lichamelijke activiteit en sporten worden in het algemeen aangeraden voor de gezondheid. Sporten kan op elke leeftijd, er opnieuw mee beginnen ook. Maar bespreek wel met uw arts in hoeverre een cardiologische check-up wenselijk is voor u aan de slag...

Welke sportdisciplines helpen tegen stress? Geüpdatet op 20/10/2015 - 09h14

Sport is een uitstekende activiteit om stress tegen te gaan en wordt aan iedereen aanbevolen om spanningen te verdrijven. Sommige lichamelijke activiteiten , zoals yoga of tai chi, zijn meer dan alle andere geschikt om tot rust te komen en van de str...

Meer artikels