Blog : " Blog van de redactie "
Twee artikels rond een gemeenschappelijk thema: een les op internet over de helden die kinderen moeten aansporen gezond te eten.

Celebrity’s beïnvloeden het eetgedrag van kinderen, ten goede…
Om te beginnen een verslag van een interessant Gents initiatief (1). In een wat achtergestelde buurt van de stad heeft het wijkgezondheidscentrum een superheld in het leven geroepen, VITAMike. VITAMike komt van een andere planeet en heeft energie nodig om weer met zijn raket te kunnen opstijgen. Groene energie weliswaar, en hij kan die beetje bij beetje verzamelen elke keer dat de kinderen iets in hun boterhammendoos zitten hebben wat goed is voor de gezondheid, zoals groenten, fruit, kaas, volkorenbrood, enz.
VITAMike is het hoofdpersonage geworden in een reeks interventies: een bezoek aan de refter om de kinderen te zien en cadeautjes uit te delen aan al wie goede dingen in zijn boterhammendoos zitten heeft, maar ook workshops met de ouders om ze ideeën aan de hand te doen voor evenwichtigere menu’s dan het traditionele wit brood met choco. En volgens de eerste observaties van de organisatoren werkt het!
... en ten kwade
In Engeland (2) brengt een studie intussen een soortgelijke invloed aan het licht, maar dan in de tegenovergestelde richting. De studie toont aan dat als kinderen naar iemand kijken die chips promoot, of dat nu een reclamespotje is voor die chips of een toevallige scène in een willekeurige uitzending, ze dan meer chips van dat merk eten.