PUBLICITÉ

Wat is het best, wandelen of joggen?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/06/2013 - 14h12
-A +A

Moeten we joggen voor onze gezondheid of is wandelen beter?

Het antwoord hangt af van wat u er precies mee wilt bereiken. Maar doe in ieder geval wat u graag doet!

PUB

Wie wil vermageren, kan beter joggen

Als u enkele kilo’s kwijt wilt, is joggen doeltreffender dan wandelen. Dat is alvast de conclusie van een studie die dit jaar is verschenen (1). Daaruit blijkt dat bij een gelijke hoeveelheid verbruikte energie joggers het meeste gewicht kwijtraken.

Wandelaars eten meer na het wandelen dan ze verbranden
De studie is wel verricht in omstandigheden van het reële leven.  Het zou dus kunnen dat er naast lichamelijke activiteit nog een andere factor in het spel is. Zo heeft een andere studie vorig jaar aangetoond dat wandelaars na een bewegingssessie meer eten dan joggers. De joggers aten 200 calorieën minder dan ze hadden verbruikt, de wandelaars compenseerden hun inspanning niet alleen, ze aten zelfs 50 calorieën meer dan de wandeling ze had gekost (2).

Maar puur voor de gezondheid is wandelen minstens even goed!

Andere studies die onderzoek hebben gedaan naar de voordelen van sport voor de gezondheid tonen dan weer aan dat wandelen soms zelfs beter scoort.
Zo verlagen wandelaars hun risico op hypertensie, verhoogde cholesterol, diabetes en hartziektes meer dan joggers (3).  Voor alle duidelijkheid: joggers zijn er veel beter aan toe dan mensen die niet of nauwelijks bewegen!  Dat staat gewoon buiten discussie.

Bewegen om uw ogen te redden
Een ander gezondheidsvoordeel waarvoor wandelaars en joggers vergeleken zijn, is de preventie van cataract (4). En daar gaan beide gelijk op: bewegen heeft een heilzaam effect voor uw ogen, de snelheid doet er niet toe!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/06/2013 - 14h12

(1) Williams, PT et al., Medicine and Science in sports and exercise, april 2013. Doi 10.1249/MSS.0b013e31827b0d0a.

(2) Larson-Meyer, E. et al., Journal of Obesity, 2012. Doi : 10.1155/2012/730409

(3) Williams, PT et al., Arteriosclerosis, thrombosis and vascular biology, mei 2013. Doi : 10.1161/ATVBAHA.112.300878

(4) Williams, PT et al., Medicine and Science in sports and exercise, juni 2013. Doi : 10.1249/MSS.0b013e31828121d0


Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Lopen doet langer leven Geüpdatet op 26/08/2008 - 00h00

Regelmatig joggen vertraagt het verouderingsproces. Meer nog, lopen doet langer leven. 70- en 80-plussers die actief blijven, verkleinen hun kans op een vroegtijdig overlijden met de helft.

Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Welke sporten voor beschadigde knieën? Gepubliceerd op 17/06/2016 - 11h06

Mensen met knieproblemen mijden beter bepaalde sporten. Maar in het andere uiterste vallen en niets meer doen, is ook niet goed. Bewegen is van cruciaal belang om onze gewrichten soepel te houden! Hieronder vindt u enkele sporten die wel kunnen.

Wandelen met stokken, een kunst Gepubliceerd op 07/07/2015 - 11h09

Almaar meer mensen wandelen met stokken . Geen gewone wandelstok, maar stokken zoals die we die gebruiken om te skiën. Wat zijn de voor- en nadelen van wandelen met stokken ?

Meer artikels