PUBLICITÉ

Wat is een volledig ontbijt?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 25/08/2015 - 11h33
-A +A

Het ontbijt is echt een essentiële maaltijd. We verwaarlozen het veel te vaak. Nochtans wordt niet ontbijten door sommigen als risicofactor van overgewicht beschouwd. Hoe ziet een ideaal ontbijt eruit?

PUB

Wat u over het ontbijt moet weten

Het ontbijt moet volledig zijn en voldoende calorieën bevatten en het organisme met name voorzien van proteïnes, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen.Daarvoor moet uit verschillende categorieën voedingsmiddelen geput worden.

  • een zuivelproduct: melk, yoghurt, kwark, kaas;
  • granen: brood, beschuit, ontbijtgranen.
  • een stuk fruit of een glas vruchtensap (goede bron van vitamines);
  • suiker: in de koffie of op een boterham in de vorm van jam of honing;
  • een vetstof: bijvoorbeeld boter op het brood.

Vergeet ook niet te drinken. Dat is belangrijk omdat we ‘s nachts allemaal zweten. Traditioneel kiest men voor warme dranken, maar een groot glas water werkt net zo goed.

Goed om te weten

  • U verdikt niet van een volledig ontbijt. Integendeel, het zal u helpen om in de loop van de ochtend niet te gaan knabbelen, rustig de middagmaaltijd af te wachten en op een gezonde manier aan die tweede maaltijd te beginnen. Want als u uitgehongerd aan tafel gaat, hebt u de neiging de rijkste voedingsmiddelen te kiezen en er grote hoeveelheden van te eten. Maar zonder knorrende maag slaagt u er veel beter in een evenwichtige maaltijd samen te stellen met veel groenten en fruit en weinig vlees, zetmeelhoudende producten en gebak of sauzen en fijne vleeswaren.
  • Vruchtensap is niet onontbeerlijk voor mensen die op hun gewicht letten, want hoewel het rijk is aan vitamines heeft het het nadeel dat er veel calorieën in zitten (snelle suikers).
  • Granen vormen een zeer interessant goed product als tussendoortje, omdat ze geen vetten bevatten. Mijd als het kan de zogenaamde speciale ontbijtgranen, of kies ze zeker zorgvuldig uit. De meeste ontbijtgranen bevatten namelijk veel suiker en zout.
  • Het ontbijt moet 20 tot 25% van de dagelijkse calorie-inname verschaffen.
Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 29/06/2004 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 25/08/2015 - 11h33
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Een ontbijt boordevol energie Gepubliceerd op 02/09/2013 - 19h09

Het nieuwe schooljaar is alweer net begonnen. Opgelet: laat uw kinderen niet de deur uitgaan zonder een evenwichtig ontbijt dat hun de nodige energie geeft voor een leerrijke en dynamische schooldag.

Weet u wat te kiezen voor de lunch? Gepubliceerd op 10/02/2016 - 10h44

Het is niet makkelijk om als je werkt tijdens een korte lunchpauze een volwaardige en evenwichtige maaltijd te nemen. Maar dat wil nog niet zeggen dat u zich moet neerleggen bij een ongezonde lunch . Ook in een broodjeszaak kunt u gezonde keuzes make...

Ontbijt: wat doen we op de boterham? Gepubliceerd op 10/09/2013 - 09h48

Het ideale ontbijt van volwassenen en kinderen vanaf drie jaar bestaat uit een drank, liefst op basis van melk, en een aantal sneetjes brood. Niet uit een min of meer dikke brij van ontbijtgranen dus. Als dat principe eenmaal is ingeburgerd, is de vo...

Meer artikels