Vitaminetips voor uw wintergroenten en winterfruit

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 27/01/2017 - 14h07
-A +A

‘s Winters is de keuze aan groenten en fruit altijd kleiner en is het dus moeilijker om het maximum aan vitamines binnen te krijgen. Vitamines zitten weliswaar in alle voedingsmiddelen, maar groenten en fruit zijn toch heel belangrijke leveranciers.

Enkele praktische tips om de vitamines in uw groenten en fruit maximaal te bewaren.

PUB

Groenten en fruit: 5 porties per dag

Het Nationaal Voedings- en Gezondheidsprogramma (NVGP) raadt 5 porties groenten en fruit per dag aan.

Groenten en fruit zijn een heel kostbare bron van vezels (die zijn onmisbaar voor een goede darmtransit) en vitamines. Vezels zijn vrij robuust, maar dat is niet zo met vitamines. Ze zijn ontzettend kwetsbaar en heel gevoelig voor warmte en licht. ’s Winters is het aanbod aan groenten en fruit minder divers dan in de zomer en de wintersoorten zijn ook minder verleidelijk. Een reden te meer dus om hun kostbare vitamines zo intact mogelijk te proberen te houden.

Bij elke stap - de aankoop, het bewaren in huis, de bereiding van de maaltijd en het serveren - moet u op een paar zaken letten. Ze vragen maar een klein beetje moeite!

Hoe bewaart u de vitamines?

  • Leg uw verse groenten en fruit nooit lang in de koelkast. Koop er minder van, maar dan wat vaker.
  • Bewaar uw groenten en fruit op een plaats waar ze afgeschermd zijn van het licht en de warmte. Die twee factoren versnellen de afbraak van de vitamines.
  • Laat uw groenten nooit in water weken. Was ze snel onder de kraan.
  • Schil uw groenten niet, maar schraap ze liever. In de schil zitten resten van pesticiden; de schil moet er dus wel af. Maar in de schil zitten net ook de meeste vitamines. Groenten schrapen is uiteindelijk nog het beste compromis.
  • Snijd uw groenten en fruit zo min mogelijk in kleine stukken en rasp ze ook niet te fijn.
  • Bereid uw groenten nooit lang op voorhand, ongeacht of ze geschraapt, gesneden of geraspt zijn.
  • Kook uw groenten nooit in een te groot volume water, want zo lossen de vitamines op in het water. Gebruik achteraf ook gerust het kookvocht.
  • Kies eerder voor snelle gaartijden dan voor langzame bereidingen.
  • Stoom uw groenten zo veel mogelijk (voor vis en vlees wordt grillen aanbevolen).
  • Warm groenten liever niet op, want dan gaan er nog meer vitamines verloren.

Als u zich aan deze tips probeert te houden, behoudt u een groot deel van de vitamines in uw groenten en fruit.

En vergeet ook niet eens af te wisselen van groenten of fruit zodat u ook andere vitamines binnenkrijgt!

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/12/2008 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 27/01/2017 - 14h07

Lydie Raisin, " En forme jusqu'à 100 ans ", éditions Leduc.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Alles wat u nog niet wist over vitamine C Gepubliceerd op 08/12/2014 - 16h57

Vitamine C is ongetwijfeld een van de best bekende vitamines. We associëren ze met de oranje kleur van sinaasappelen en andere citrusvruchten, en ze wordt al jaren aanbevolen om ons afweersysteem te versterken. Maar kennen we deze vitamine wel zo goe...

Wat zit er in uw vitamines? Gepubliceerd op 02/01/2013 - 10h17

Vitamines zijn goed voor de gezondheid... Maar welke en in welke situatie? Een klein overzicht van de gegevens die u moet controleren voor u uw vitaminesupplement kiest.

Kan voeding een rol spelen in de strijd tegen acne? Gepubliceerd op 21/05/2013 - 16h45

"Sommige voedingsmiddelen hebben de kwalijke gewoonte om acne te bevorderen." Tot nu toe bestond het antwoord van de wetenschappers uit het negeren van wat ze dachten een gerucht te zijn... maar een nieuwe studie over acne en voeding heeft aangetoond...

Meer artikels