PUBLICITÉ

Vitamines A, E en C: geweldige antioxidanten!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 21/09/2016 - 10h21
-A +A

De vitamines A, E en C hebben antioxidante eigenschappen die onontbeerlijk zijn opdat ons lichaam zich zou kunnen verdedigen tegen de vrije radicalen.

Waar vinden we die vitamines, waaruit bestaat hun werking en hoeveel van die vitamines hebben we dagelijks nodig?

PUB

Antioxidanten: waarvoor dienen ze?

Antioxidanten zijn onontbeerlijke stoffen die het lichaam helpen de overtollige vrije radicalen onschadelijk te maken. Een woordje uitleg: zuurstof ligt aan de basis van elke reactie in het lichaam. Welnu, bij elke oxidatiereactie ontstaan vrije radicalen. Hun aantal moet echter redelijk blijven, aangezien ze schadelijk worden zodra er te veel van zijn. Antioxidanten hebben dus als taak die vrije radicalen te neutraliseren.

Antioxidanten treffen we aan in talrijke voedingsmiddelen, maar vooral in fruit en groenten. Als we ons houden aan de bekende aanbeveling, volgens dewelke we dagelijks 5 porties fruit en groenten moeten eten, dan voldoen we normaal gezien aan onze behoefte aan antioxidanten.

We zoomen nu in op 3 vitamines die uitmunten in hun antioxidante werking.

Vitamine E

Waarvoor dient ze?

Vitamine E heeft een positief effect in de preventie van cardiovasculaire aandoeningen en kanker. Deze vitamine verdunt ook het bloed.

Hoeveel vitamine E hebben we nodig?

Onze dagelijkse behoefte bedraagt 12 tot 15 mg (volwassenen).

Waar vinden we ze?

De volgende voedingsmiddelen bevatten veel vitamine E:

  • tarwekiemolie,
  • tarwekiemen,
  • notenolie,
  • olijfolie,
  • zonnebloemolie,
  • arachideolie,
  • margarine,
  • boter,
  • eigeel,
  • amandelen,
  • hazelnoten,
  • okkernoten of walnoten,
  • pinda's,
  • avocado,
  • volle melk,
  • kool.

Initialement publié par Isabelle Eustache le 23/05/2011 - 16h36 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 21/09/2016 - 10h21

Dr. Laurence Lévy-Dutel en Elisabeth Scotto, "Vivre heureux et centenaire" (Gelukkig leven en 100 jaar worden), uitg. Eyrolles.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Vitamine C: vermijd vooral tekorten! Geüpdatet op 18/11/2013 - 10h28

Alle vitamines zijn belangrijk. Maar vitamine C is nog belangrijker dan de andere. Het kleinste tekort laat zich al meteen voelen. Dat komt omdat vitamine C in alle cellen van uw lichaam werkzaam is.

Welke levensmiddelen zijn goed voor de ogen? Geüpdatet op 15/07/2013 - 11h16

Onze voeding beïnvloedt ook ons gezichtsvermogen. Omega 3, vitamines, pigmenten en andere antioxidanten zijn voedingsstoffen die de goede werking van onze oogcellen waarborgen. Waar zitten ze in en wat moeten we eten om goed te zien?

Wat weet u van vitamines? Geüpdatet op 29/11/2004 - 00h00

Het is aan te raden om elke dag minstens vijf porties groenten en fruit te eten. Ze bevatten niet alleen veel vezels, maar zijn ook rijk aan de vitamines en mineralen die we nodig hebben voor onze groei, de werking van onze organen, onze voortplantin...

Wie lente zegt, zegt vitamines... Gepubliceerd op 18/03/2014 - 09h32

Sommigen onder ons starten met hun traditionele vitaminekuur, kwestie van hun energie en vitaliteit terug te vinden bij het begin van de lente. Maar waartoe dienen die fameuze vitamines? En in welke producten vind je ze precies terug? Een kort overzi...

Meer artikels