PUBLICITÉ

Vijf goede redenen om een middagdutje te doen

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 27/07/2016 - 17h16
-A +A

Een siësta is geen verloren tijd.

Een middagdutje geeft u niet alleen de mogelijkheid om te herstellen of om te herbronnen, maar biedt u tevens nog heel wat andere voordelen.

Wat zijn de echte weldaden van een middagdutje?

PUB

1. Middagdutjes hebben een stimulerend effect

Op het einde van het middagdutje, scheidt het lichaam twee hormonen af, adrenaline en noradrenaline. Deze hormonen spelen een rol bij het ontwaken, aangezien ze het hartritme stimuleren, wat een grotere doorbloeding van de hersenen mogelijk maakt.

Met andere woorden, het einde van de siësta heeft een stimulerend effect. Bij het ontwaken na ons middagdutje, voelen we dus de energie die nodig is voor een nieuwe dag. Dit fenomeen doet zich ook voor na een nachtje slapen. Dat is de reden waarom we ons gewoonlijk een tiental minuten na het ontwaken op ons best voelen.

2. Middagdutjes stimuleren de creativiteit

We krijgen onze beste ideeën vaak na een middagdutje. Tijdens een siësta ligt onze hersenactiviteit weliswaar lager, maar ze ligt niet stil. Ons 'onbewustzijn' is dan aan het werk: de beelden die we tijdens het wakker-zijn opgeslagen hebben, worden nu geprojecteerd en komen vrij tot expressie.

Dit fenomeen is meer uitgesproken tijdens een middagdutje dan tijdens een nachtje slapen. Dat komt omdat we ons tijdens een middagdutje in een lichtere slaapfase bevinden, die geschikter is voor dit soort ingevingen.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 29/03/2010 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 27/07/2016 - 17h16

Frédéric Ploton, "Le guide officiel de la sieste" (De officiële gids van de siësta), uitg. Jouvence.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ