PUBLICITÉ

Vermageringsdiëten... de addertjes onder het gras

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 14/04/2017 - 11h03
-A +A

Als u duurzaam wilt afvallen zonder nadien dus weer bij te komen, is er maar één oplossing: een gezond en evenwichtig caloriearm dieet volgen. Dat vergt wel geduld en uithoudingsvermogen.

PUB

Daarom zoeken veel mensen hun toevlucht tot:

  • kruidenaftreksels of vermageringspillen, die meestal gevaarlijk zijn ;
  • een zogenaamd wonderdieet dat snel gewichtsverlies belooft.

Alle afslankingsdiëten, of ze nu goed zijn of slecht, gevaarlijk of onschuldig, leiden tot gewichtsverlies. Maar zodra ze worden stopgezet, is de kans groot dat de verloren kilo's er weer bijkomen, vaak zelfs nog met enkele erbovenop. Het gevolg is dat de man of vrouw in kwestie enkele weken of maanden later opnieuw aan het diëten gaat. Dat afwisselend afvallen en weer bijkomen, het zogeheten jojo-effect, is dus schadelijk.

Uit studies die gedurende meerdere jaren bij diverse bevolkingsgroepen zijn uitgevoerd, is gebleken dat de opeenvolging van vermageringskuren:

  • gevaren inhoudt voor de gezondheid;
  • tot echte obesitas kan leiden.

Hoe jonger de leeftijd waarop iemand begint te lijnen om dan nadien weer bij te komen, hoe moeilijker hij of zij de extra kilo's weer weg zal krijgen. Daarom mag u kinderen nooit aan het kuren zetten en moet u gewichtstoename bij adolescenten nauwgezet in de gaten houden.

Het Atkinsdieet

Methode:

  • verboden of sterk te beperken: alle koolhydraathoudende producten zoals granen, peulvruchten, groenten (met uitzondering van 50 g bladgroenten per maaltijd), fruit, gesuikerde melkproducten en andere zoete producten, enz.
  • onbeperkt toegelaten: kaas, yoghurt, room, boter en alle eiwit en vet bevattende producten zoals vlees en charcuterie, vis, eieren, alle soorten vet.

Voordelen:

  • gemakkelijk vol te houden dieet, prettig en doeltreffend.

Nadelen en gevaren:

  • het lichaam krijgt geen koolhydraten meer binnen. Het gaat de energie die normaal door de koolhydraten wordt geleverd in de glucosevormende aminozuren van de eiwitten zoeken. Die zitten wel in het dieet, maar niet in voldoende mate. Gevolg: ze worden ook uit de organen en de spieren gehaald;
  • het afvallen gebeurt ook ten koste van de eiwitvoorraden van het lichaam.
  • weinig of geen vitamines en vezels. Gevolg: een mogelijk tekort van beide stoffen en abrupte constipatie ;
  • de verhoogde inname van dierlijke vetten tast de kwaliteit van de slagaders en bloedvaten aan;
  • razendsnelle gewichtstoename zodra de kuurder het dieet stopzet en zijn vroegere eetgewoonten herneemt.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 16/07/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 14/04/2017 - 11h03
Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ
Lees ook
Het nieuwe programma van Weight Watchers Gepubliceerd op 27/04/2014 - 19h27

Wanneer het beroemdste dieet ter wereld vernieuwt, komt er heel wat bij kijken! We bieden u een overzicht van de 3 belangrijke nieuwigheden van het ProPoints-plan. En nog deze vraag: is Weight Watchers DE oplossing om op lange termijn gewicht te verl...

Diëten: wat is een gevaarlijk dieet en waarom? Geüpdatet op 30/04/2014 - 12h02

In de lente zijn allerlei diëten waarmee we nog snel enkele kilo’s willen kwijtraken voor de zomer heel populair. Al deze snelle vermageringskuren, of crashdiëten zijn gevaarlijk. Ze effenen allemaal het pad voor obesitas. Sommige kunnen zelfs onze g...

DASH-dieet verkozen tot beste dieet Gepubliceerd op 28/11/2011 - 15h51

Het DASH-dieet (dieet tegen hypertensie) is in de Verenigde Staten twee keer tot beste dieet van het jaar verkozen. Een goede gelegenheid om deze nieuwe formule waarin evenwicht centraal staat even onder de loep te nemen.

Meer artikels