PUBLICITÉ

Uw vorm terugvinden en behouden

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/09/2003 - 00h00
-A +A

Hervind met een minimum aan inspanningen uw vorm! Het recept: een matige uithoudingssport met drie sessies van 20 minuten per week.

PUB

De basistip: nooit forceren!

Respecteer daarentegen uw mogelijkheden. Niet intensiteit, maar duurzaamheid is belangrijk om uw gezondheidskapitaal te optimaliseren. Zo zijn intensieve en korte inspanningen af te raden, want ze putten uit uw suikerreserves en overbelasten de hartspier. Langdurige inspanningen daarentegen doen beter uw vetten wegsmelten en verbeteren uw uithoudingsvermogen. Joggen, snelwandelen, fietsen, roeien, cardiofitness, step, zwemmen, … : het zijn stuk voor stuk uithoudingssporten. Welke activiteit u kiest, heeft weinig belang. Als u uw inspanning maar de hele tijd aanhoudt.

Drie sessies van 20 minuten per week zijn ideaal

Wel moet u een tiental minuten opwarmen, kwestie van de intensiteit zeer geleidelijk op te drijven en vervolgens de hele sessie aan te houden. Recupereer ook vijf minuten, zodat uw spieren geleidelijk kunnen ontspannen.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/09/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Joggen: stap voor stap opbouwen Gepubliceerd op 01/12/2015 - 13h09

Voelt u er zich klaar voor? Forceer dan niets, maar bouw stap voor stap op zodat u niet ontmoedigd raakt. Joggen is een langetermijnproject! Met deze tips kunt u op uw eigen ritme vooruitgang boeken in het joggen . Tips voor het opbouwen van het jogg...

Zwemmen houdt het hart in vorm Gepubliceerd op 25/11/2013 - 15h16

Zwemmen is een uitstekende sport voor het hart, ook voor personen die al een hartinfarct hebben gehad. De kunst bestaat erin geen uitputtingsslag te leveren tegen het water, te glijden en de voor u geschikte afstanden te zwemmen.

Meer artikels