PUBLICITÉ

Tinder nu ook voor psychotherapie? Brrrrr…

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/06/2015 - 14h47
-A +A

U hebt vast al gehoord van Tinder. Het is de bekende dating-app waarbij je door plaatjes van kandidaten swipet en er iemand uitkiest op basis van zijn uiterlijk, een aantal persoonlijke kenmerken en de plaats waar hij (of zij) vertoeft. Een Finse firma stelt nu ook hetzelfde principe voor maar dan voor het zoeken naar een psychotherapeut. Een toch wel wat beangstigend idee.

PUB

Een psycholoog of psychiater vinden: haast en spoed is….

Een psychotherapeut vinden is vaak een wat delicate opgave. Er zijn heel wat elementen waarmee we rekening moeten houden. De eerste vraag is natuurlijk welk type van therapie er wordt aangeboden; maar er is ook de aspect van de plaats waar de therapeut werkt, het tarief van de consultaties, enzovoort. Het is dus zeker geen evidente keuze.

Een app die dat alles makkelijker zou maken en waarmee patiënten meteen kunnen overgaan tot de therapie zelf lijkt op het eerste gezicht wel verleidelijk. Maar misschien verliezen we tijdens die jacht naar efficiëntie wel iets cruciaals?

Een therapie is «verloren» tijd

Het klinkt misschien wat provocerend, maar er zit blijkbaars iets contraproductiefs in het volgen van een therapie. In therapie gaan is tijd wegplukken uit een dagschema dat meestal al overvol is om niets, of toch bijna niets, te doen: praten, nadenken en gevoelens gewaarworden. Het model van de psychoanalyse - dat meestal één of meerdere sessie per week vergt en dat jaren na elkaar - heeft vandaag zeker concurrentie van andere vormen van therapie die «sneller gaan» of toch minder tijdsinvestering vragen. Maar in therapie gaan vraagt altijd een wat radicale stap: de beslissing om tijd te besteden aan iets wat geen meetbare resultaten oplevert.

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/06/2015 - 14h47
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ