PUBLICITÉ

Sporten is goed voor het brein

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 31/01/2006 - 00h00
-A +A

Sporten is één van de beste manieren om met de jaren geheugenverlies en zelfs de ziekte van Alzheimer te vermijden. Vanaf welke leeftijd? Welke sport? Hoe vaak moet je ze beoefenen? Hoe werkt dat precies? Er bestaan vandaag antwoorden op al die vragen.

PUB

Het is de regelmaat die telt, ongeacht de leeftijd

Sporten of op zijn minst voldoende bewegen, is uitstekend voor het hoofd. Uit verschillende studies is zelfs gebleken dat het een prima manier is om het risico op alzheimer te verminderen. Een recente studie maakt duidelijker hoe we dat precies moeten aanpakken. Ze volgde gedurende zes jaar 1.740 65-plussers en wees uit dat:

  • het vooral aankomt op regelmaat (minstens drie keer per week);
  • sporten altijd doeltreffend is, ongeacht de leeftijd;
  • wandelen even doeltreffend is als joggen, zwemmen, aquagym, stretching enz.

Wie zich aan die voorschriften hield, zag zijn dementierisico in zes jaar tijd met 30 tot 40 % dalen. De moeite waard dus!

Hoe werkt dit precies?

Blijft de vraag hoe we die resultaten moeten verklaren. We kunnen het antwoord samenvatten in één woord: neurogenese. Lange tijd werd aangenomen dat de neuronen voor eens en altijd geproduceerd werden en we bij de geboorte een voorraad meekregen die onverbiddelijk slonk met de jaren. Gelukkig blijkt die pessimistische visie niet te kloppen: onze hersenen kunnen namelijk nieuwe neuronen produceren. Dat proces heeft een naam: neurogenese. De neurogenese speelt zich vooral af in twee hersenzones: de reukkolf en de hippocampus. De hippocampus is een kleine, maar essentiële hersenzone, want ze is de zetel van het kortetermijngeheugen. De hamvraag luidt dan ook: hoe kunnen we de neurogenese stimuleren? De meest directe manier is: de bloedcirculatie in de hersenen stimuleren. Dat is wat we doen telkens als we onze fysieke activiteit verhogen. Dat verklaart waarom sporten zo goed is voor het hoofd. Een andere verklaring is dat sporten onze afweer versterkt, die op zijn beurt noodzakelijk is voor de neurogenese. Kortom, u hebt het al begrepen: er zijn steeds meer argumenten om niet in uw luie zetel te blijven en nog minder in bed!

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 31/01/2006 - 00h00

Larson E.B., Annals of Internal Medicine, 17 januari 2006.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Moe, gestresseerd, pompaf... hoe kom je er weer bovenop? Gepubliceerd op 15/10/2013 - 12h58

Werk, avondjes, etentjes, boodschappen, huishouden, kinderen, en een week nadien weer precies van 't zelfde! U bent moe, uitgeput, gespannen, kortom het wordt u te veel. Geen reden tot paniek:! Een beetje op uw voeding letten, wat structuur brengen e...

Welke sporten voor beschadigde knieën? Gepubliceerd op 17/06/2016 - 11h06

Mensen met knieproblemen mijden beter bepaalde sporten. Maar in het andere uiterste vallen en niets meer doen, is ook niet goed. Bewegen is van cruciaal belang om onze gewrichten soepel te houden! Hieronder vindt u enkele sporten die wel kunnen.

Meer artikels