PUBLICITÉ

Sport: wat is het absolute minimum?

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles op 11/03/2008 - 00h00
-A +A

Mensen die regelmatig een lichamelijke activiteit beoefenen blijven acht jaar fitter dan mensen die een zittend leven leiden.

Als er een geneesmiddel of een ander middeltje bestond dat ons hetzelfde zou bieden, zouden we er geld voor geven om het vast te krijgen!

Waarom dan niet een beetje bewegen? Het is relatief eenvoudig om genoeg te doen om in vorm te blijven.

PUB

Wie regelmatig een lichamelijke activiteit beoefent, loopt ongeveer 35 tot 40% minder risico om te sterven aan een hart- en vaataandoening. En zoals dr. Martin Juneau* benadrukt, weten we vandaag dat dit geldt voor alle doodsoorzaken. Zo is ook gebleken dat sport acht extra jaren in goede conditie oplevert vergeleken bij mensen die een compleet sedentair leven leiden.

Wat is de minimale hoeveelheid lichamelijke activiteit die we moeten beoefenen?

Een matige fysieke inspanning kan perfect volstaan. Het doel - 1.000 calorieën per week te verbranden - is haalbaar voor iedereen. Het komt overeen met 30 minuten wandelen per dag.
Met andere woorden: we moeten elke week 7 wandelingen van 30 minuten doen, want als we 30 minuten stappen verbruiken we 150 calorieën.
Wie het liever houdt bij 4 wandelingen per week: geen probleem. Maar dan moet u de duur van de wandeling optrekken naar 40 minuten (250 calorieën).
Het is dus perfect mogelijk om minder vaak te gaan wandelen, maar dan moet u de wandelingen langer maken zodat u toch aan hetzelfde aantal verbruikte calorieën komt.
De intensiteit van de oefening speelt niet echt een rol, als ze gecompenseerd wordt door duur. Als u er bijvoorbeeld voor kiest om snel te stappen, mag u de wandeling korter maken dan waneer u traag wandelt, maar ze moet nog altijd langer duren dan wanneer u zou joggen.

Waarom moeten we de fysieke inspanning spreiden?

Het is niet verstandig om de lichamelijke activiteit samen te ballen in één enkele beurt. Dus een grote wandeling van 3.30h. in het weekend en helemaal niets tijdens de week is niet zo goed.
Heel wat effecten van de fysieke inspanning zijn niet duurzaam. De training vermindert bijvoorbeeld onze bloedsuikerspiegel en verhoogt de gevoeligheid van de spieren voor insuline. Dat helpt heel veel ziekten, zoals diabetes en obesitas, voorkomen. Maar dit effect houdt maar 24 tot 48 uur aan. We moeten dus om de andere dag herbeginnen om op lange termijn een preventief effect te bekomen.

Tot slot nog dit: als we tijdens een wandeling van 30 minuten 150 calorieën verbruiken, blijft het metabolisme nog een hele poos na beëindigen van de training actief (ongeveer 10-12 uur) en verbrandt het nog bijkomende calorieën. De reële hoeveelheid verbruikte calorieën ligt dus hoger dan in theorie... Een goede reden om regelmatig en vaak te bewegen.

* Dr. Martin Juneau is cardioloog en directeur preventie in het Instituut voor Cardiologie in Montréal.

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles op 11/03/2008 - 00h00

Lezing door dr. Martin Juneau, "Exercice, alimentation et prévention des maladies cardiovasculaires", causeries PasseportSanté.net, mei 2007.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Bekomen na de feestdagen Gepubliceerd op 23/12/2016 - 12h02

Chocolade, ganzelever, gerookte zalm, kerststronken, kerst- en nieuwjaarsdiners, champagne en lekkere wijnen... twee weken lang hebben we ons volgepropt met calorieën. En er maar weinig verbruikt, behalve dan diegenen die in deze periode op winterspo...

Wat is het best, wandelen of joggen? Geüpdatet op 03/06/2013 - 14h12

Moeten we joggen voor onze gezondheid of is wandelen beter? Het antwoord hangt af van wat u er precies mee wilt bereiken. Maar doe in ieder geval wat u graag doet!

Beweeg en leef langer! Gepubliceerd op 13/08/2013 - 08h28

We weten het onderhand wel : als we lang gezond en in goede conditie willen blijven, moeten we regelmatig bewegen of sporten. Maar welke zijn de meest geschikte lichamelijke activiteiten en sportdisciplines ? En in welke vorm, in welk ritme en hoe in...

Meer artikels