We beginnen stilaan aan onze eindejaarsgeschenken te denken, en de traditie wil nu eenmaal dat vooral kinderen daar wel bij varen.
Maar hoe vindt u uw weg tussen al dat speelgoed in de winkel?

- "Spelen" is voor kinderen een basisbehoefte.
- De educatieve eigenschappen van een spel mogen het spelplezier niet bederven
- Hoe kiest u het beste spelletje?
- Tussen 0 en 1 maand
- Tussen 2 en 3 maanden
- Tussen 4 en 5 maanden
- Tussen 6 en 11 maanden
- Tussen 12 en 18 maanden
- Tussen 18 en 36 maanden
- Verlies nooit de veiligheid uit het oog!
"Spelen" is voor kinderen een basisbehoefte.
Vergeet in de eerste plaats niet dat spelletjes voor kinderen een ernstige zaak zijn.
Voor jonge kinderen is spelen een onontbeerlijke activiteit om zich harmonieus te kunnen ontwikkelen, zowel op motorisch als op psychologisch of emotioneel vlak.
Door te spelen, gaat het kind
- communiceren,
- ontdekken,
- experimenteren,
- leren,
- zich concentreren,
- zoeken
- enz.
En zelfs kinderen die geen speelgoed krijgen, ontwikkelen een grote (of zelfs grotere) verbeelding, want dan gaan ze met kleine dingen die ze in hun omgeving vinden, zelf speelgoed maken. Voor de kinderen die meer geluk hebben, is speelgoed "op maat" uiteindelijk niet meer dan een middel tot amusement.
De educatieve eigenschappen van een spel mogen het spelplezier niet bederven
In de wetenschap dat spelletjes vaak heel wat educatieve eigenschappen hebben en ook gebruikt kunnen worden om het kind iets te leren, hebben ouders of andere opvoeders vaak de neiging om spelletjes een andere bestemming te geven dan waar ze eigenlijk voor zijn bedoeld.
Ze vormen het om tot een activiteit waarmee hun oogappel een resultaat kan behalen of kennis kan verwerven, soms zelfs met enige dwang.
Pas daarmee op, want de kans bestaat dat het kind dan niet lang zal spelen. En terecht.
Spelen moet vrijwillig, vrij en spontaan gebeuren.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Volgende pagina