PUBLICITÉ

Snelsporten: fit blijven door 20 minuten te sporten. Kan het?

Gepubliceerd door Lauranne Garitte, gezondheidsjournaliste op 19/07/2016 - 14h24
-A +A

Fit in 20 minuten per week” (Fit20), “Een strak figuur in twee keer 20 minuten per week”  (Xbody)… Deze slogans van sportprogramma’s zijn tegenwoordig heel in en hebben één ding gemeen: enkele minuten per week zouden volstaan om fit te blijven. Klopt dat?

PUB

Eén minuut intens sporten komt overeen met 50 minuten matig sporten

“Ik heb geen tijd om te sporten!” Als we een recente Canadese studie mogen geloven, is deze uitspraak niet langer een geldig excuus. Volgens de onderzoekers van de universiteit van McMaster in Hamilton (Canada) levert één minuut intens sporten, als onderdeel van een trainingssessie van 10 minuten, evenveel voordelen op voor de gezondheid van het hart- en vaatstelsel als 50 minuten lichaamsbeweging van matige intensiteit. Gedaan dus met de lange joggingsessies in het park; we maken plaats voor het snelsporten en de bliksemsnelle vooruitgang!

Op die wave surfen althans de programma’s snelsporten die als paddenstoelen uit de grond schieten: Fit20, Xbody, 7 minuten workout. Ze beloven allemaal hetzelfde, maar de methodes verschillen nogal: langzame spiertraining (Fit20) of elektrostimulatie (Xbody). We hebben ze voor u uitgetest en daarna met specialisten gepraat om er het fijne van te weten. Want volstaat 20 minuten sporten per week echt om fit te blijven?

FIT20 en trage spiertraining: geschikt voor een beperkt publiek

Met Fit20 hoeft u zich zelfs niet om te kleden! De oefeningen worden gedaan in de gewone kleren (hemd, rok, enz.), want de fitnessruimte is aircogekoeld. Het is er amper 17°C. Zweten is er dus niet bij! Een coach begleidt u van het ene toestel naar het andere. Alles samen doet u zo 20 minuten lang oefeningen voor langzame spiertraining, zoals buikoefeningen, oefeningen voor de borst, de armen, de benen, enz. Alle spieren worden dus aangesproken. Met de Fit20-methode zoekt u de grenzen van uw spierkracht op, de spieren worden dus zwaarder belast dan hun huidige vermogen. U herhaalt gedurende 2 minuten de heel langzame bewegingen en tussen elke oefening rust u tien seconden uit. Door de oefeningen elke week opnieuw te doen, neemt uw spiermassa toe, wordt u sterker en krijgt u een strakker lichaam.

Professor Jean-Michel Crielaard, hoofd van de dienst Fysieke Geneeskunde in het CHU van Luik: “Deze methode houdt zich niet aan de fysiologische basisprincipes die zeggen dat elke sessie moet worden voorafgegaan door een opwarming en afgesloten door een recuperatieperiode. Met Fit20 zullen kanditaten zich zeker fitter voelen, maar het resultaat zal niet hetzelfde zijn als bij drie joggingsessies per week”.

Prof. Marc Francaux, specialist Fysiologie van de Lichaamsbeweging aan de UCL: “Met Fit20 neemt de spiermassa toe, iets waar bodybuilders bijvoorbeeld naar streven. Maar met dit programma bouw je geen kracht en uithouding op. Als het in deze beide gevallen de bedoeling is om de spierfunctionaliteit te behouden, is snelle spiertraining de beste oplossing.”

Gepubliceerd door Lauranne Garitte, gezondheidsjournaliste op 19/07/2016 - 14h24

http://fit20.be/nl/

http://www.xbodybelgium.com/training/

http://7minworkout.net/#!/home?l=en

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0154075

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Duursporten: wat zijn de risico’s voor het hart? Geüpdatet op 15/11/2016 - 11h14

Kunnen hartlijders zonder gevaar aan sport doen? Kan te veel sporten schade berokkenen aan het hart? Er wordt van alles over verteld en de berichten zijn vaak tegenstrijdig. We vroegen prof. Pierre Croisille om een antwoord. Hij is een expert in beel...

Welke sporten voor beschadigde knieën? Gepubliceerd op 17/06/2016 - 11h06

Mensen met knieproblemen mijden beter bepaalde sporten. Maar in het andere uiterste vallen en niets meer doen, is ook niet goed. Bewegen is van cruciaal belang om onze gewrichten soepel te houden! Hieronder vindt u enkele sporten die wel kunnen.

Meer artikels