PUBLICITÉ

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap: oorzaken en oplossingen

Gepubliceerd door Anne-Sophie Glover-Bondeau, gezondheidsjournaliste op 29/11/2016 - 15h03
-A +A

Slapeloosheid is een vaak voorkomend probleem tijdens de zwangerschap, vooral in het derde trimester. Tips rond leefgewoonten en enkele oplossingen op maat van zwangere vrouwen kunnen de slaapkwaliteit verbeteren. We geven u de aanbevelingen van prof. Philippe Deruelle, hoofd van de materniteitsdienst van het CHRU in Lille en algemeen secretaris van het CNGOF*.

PUB

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap: een combinatie van factoren

Het gros van de vrouwen heeft tijdens de zwangerschap last van slapeloosheid, vooral in het derde trimester. Studies wijzen uit dat 50 tot meer dan 80 % van de zwangere vrouwen kampt met een lichte vorm van slapeloosheid. De meest beschreven symptomen zijn moeilijk inslapen, regelmatig wakker worden, te vroeg wakker worden en dan moeilijk opnieuw kunnen inslapen, en slaperigheid overdag.

Waarom zijn slaapstoornissen tijdens de zwangerschap zo’n veel voorkomend probleem? “Slapeloosheid bij zwangere vrouwen heeft morfologische en fysiologische oorzaken”, aldus prof. Deruelle. De redenen zijn de vooruitstekende buik, de bewegingen van de baby, pijn in de onderrug of de rug, krampen, plasdrang, enz. “Slapeloosheid tijdens de zwangerschap heeft ook hormonale oorzaken”, legt prof. Deruelle uit. De zwangerschap gaat gepaard met hogere oestrogeen- en progesteronwaarden. De toename van deze hormonen tast de normale slaapcycli aan. Ook de stijging van het prolactinegehalte vanaf het eerste trimester van de zwangerschap leidt ertoe dat de slaap verstoord en versnipperd raakt.

Bovenop die morfologische en fysiologische oorzaken komen nog psychologische factoren die de slaapstoornissen tijdens de zwangerschap mee kunnen verklaren: het wakker liggen door zorgen over de bevalling, over het nieuwe leven dat u te wachten staat, enz. “Maar die slapeloosheid tijdens de zwangerschap is van voorbijgaande aard en niet ernstig”, stelt prof. Deruelle gerust.

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap: tips rond leefgewoonten

“Het nakomen van een aantal leefhygiëneregels geeft goede resultaten voor de nachtrust tijdens de zwangerschap”, vertelt prof. Deruelle.

  • Probeer ‘s middags een wandeling te doen in de openlucht - als het te heet is ’s avonds - en neem voor het slapen gaan een lauwe douche of een lauw bad. Probeer na de middag geen lange siësta’s te houden.  Dat kan het inslapen ‘s avonds bemoeilijken. En sta op en ga slapen op regelmatige tijdstippen. ’s Avonds is een lichte en verzadigende maaltijd aan te raden.
  • Als u moeite hebt om in bed een goede houding te vinden en/of als u pijn in de rug of de onderbuik hebt, kunnen massages verlichting brengen. Ook het gebruik van een aangepast hoofdkussen en een zwangerschapskussen (om de borst te geven) kan helpen. Leg het kussen tussen uw benen, achter uw rug en onder uw buik en zoek op die manier een comfortabele houding.
  • Drink water dat calcium en magnesium bevat, van het type Badoit, Hépar, Contrex enz. Zet ook magnesiumhoudend voedsel op het menu (fondant chocolade, bananen, gedroogde vruchten en gedroogde groenten) of calciumrijke voedingsmiddelen (melkproducten). Dat helpt krampen voorkomen.
  • Het is raadzaam om op uw linkerkant te slapen. Zo oefenen de baby en de baarmoeder geen druk uit op de onderste holle ader. Dat veroorzaakt ongemakken en pijn in de benen of zware benen.
  • Ook relaxatieoefeningen kunnen het slapen en het inslapen bevorderen.

Gepubliceerd door Anne-Sophie Glover-Bondeau, gezondheidsjournaliste op 29/11/2016 - 15h03

Prof. Philippe Deruelle, hoofd van de materniteitsdienst van het CHRU in Lille en algemeen secretaris van het ‘Collège National des Gynécologues et Obstétriciens Français’ (CNGOF).
Gwenaelle Beau. Les troubles du sommeil au troisième trimestre de la grossesse. Gynécologie et obstétrique. 2013.
Proefschrift voor het behalen van het diploma van doctor in de farmacologie, Julie Taillez, Prise en charge des troubles du sommeil chez la femme enceinte à l’issue d’une demande spontanée: intérêt du conseil officinal, universiteit van Angers, 2013.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Goed slapen, goed presteren Gepubliceerd op 08/05/2012 - 16h20

Er is een verband tussen de slaap en de schoolprestaties . Slaapstoornissen verstoren het leerproces. En toch zijn hierover nog altijd heel wat misverstanden, ondermeer over de vierdagen week en de bedtijduren.

Hoe weet ik of ik zwanger ben? Geüpdatet op 24/08/2009 - 00h00

Als u in de apotheek een zwangerschapstest koopt, krijgt u op die vraag een duidelijk antwoord. Maar er bestaan ook typische en al heel vroeg optredende symptomen die wijzen op de eerste hormonale veranderingen bij een zwangerschap. Die kunnen u al o...

Meer artikels