PUBLICITÉ

Slaapt u slecht? Misschien is het uw matras wel!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/10/2015 - 15h48
-A +A

Een  goede nachtrust is cruciaal voor onze gezondheid en hoe we ons voelen. Zorg dus voor een optimale nachtrust door alle  bevorderende factoren bijeen te brengen. Stress en onze dagelijkse bezigheden bepalen in grote mate de kwaliteit van onze slaap, maar ook de omgeving en het bed spelen een belangrijke rol.

Kijken we dus even onder onze matras om te zien hoe we onze nachtrust kunnen verbeteren!

PUB

Wij, onze slaap en onze matras…

Door onderzoek van de bewegingen die tijdens de slaap zijn geregistreerd, is bewezen dat van bed veranderen de kwaliteit van de slaap verbetert. Overstappen van een oud op een nieuw bed verlengt de duur van de slaap niet, maar zorgt voor een betere slaapkwaliteit. We hebben rustigere nachten, we hebben minder last om ‘s ochtends op te staan en overdag zijn we actiever en hebben we meer energie. De vraag is dan hoe vaak we van matras moeten veranderen, hoe we een goede keuze van bed maken en hoe we onze matras moeten onderhouden? 

Om de tien jaar van matras veranderen! Bedden slijten, en tien jaar is de maximale levensduur van een matras en een onderstel. Oordeel zelf maar: 10 jaar, dat zijn 30.000 uur gebruik en 150.000 bewegingen (a rato van 40 bewegingen per nacht). 

 

Hoe kies ik mijn bed?

  • Het is aan te bevelen om de matras en het onderstel gelijktijdig te veranderen en voor beide in hetzelfde merk te blijven. Zo is het gezamenlijke comfort het grootst.
  • Het onderstel moet hard zijn, niet bol en niet hol, anders zal de matras vervormen. Het zorgt ook voor een goede verluchting van de matras en dus ook voor een goede hygiëne.
  • Voor de matras kunt u het materiaal kiezen dat het best overeenkomt met uw behoeftes en uw voorkeuren (soort onderhoud bijvoorbeeld). Dat kan latex zijn, polyurethaanschuimrubber of springveren.
  • De juiste grootte voor twee: 160 x 200 cm, eventueel 180 X 200 cm.
  • Twee afzonderlijke matrassen bij een groot gewichtsverschil of als een van de slapers onrustig slaapt.
  • Bij allergieën: kies een matras met een bekleding en bedtextiel die speciaal behandeld zijn tegen bacteriën, mijten en schimmels.
    En gebruik een niet-allergische matrassenbeschermer en dito hoofdkussen.
  • Uw hoofdkussen moet ervoor zorgen dat uw hoofd en nek mooi in elkaars verlengde liggen.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/04/2012 - 19h33 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 13/10/2015 - 15h48

Les Carnets du Sommeil de l’Institut national du sommeil et de la vigilance (Insv), "Sommeil, chambre et literie", www.institut-sommeil-vigilance.org

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Een goed bed voor een gezonde slaap Geüpdatet op 15/06/2010 - 00h00

Een goed bed is cruciaal voor de kwaliteit van onze slaap. Maar aan welke criteria moeten een matras en het onderstel precies voldoen? En wanneer moeten we het bed vervangen? Hieronder vindt u de antwoorden op uw vragen en enkele praktische tips.

Hoe uw matras te kiezen? Geüpdatet op 03/07/2007 - 00h00

We brengen één derde van ons leven door in bed . Het is dus belangrijk dat we ons beddengoed met de nodige zorg kiezen en het vervangen zodra dat nodig is. Hieronder een kleine handleiding om u te helpen de matras en de bedbodem te vinden die het bes...

Is mijn matras vervuild? Gepubliceerd op 15/11/2016 - 16h27

Matrassen zijn net als hoofdkussens bronnen van binnenhuisvervuiling. Matrassen scheiden namelijk toxische stoffen af en die komen bovenop de stoffen die vrijkomen tijdens onze activiteiten in huis of uit allerlei soorten voorwerpen en materialen in...

Meer artikels