PUBLICITÉ

De sigaret of een erectie, aan u de keuze

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles op 29/04/2003 - 00h00
-A +A

Algemeen lopen rokers tweemaal meer risico van erectiestoornissen dan niet-rokers. Dit risico is evenredig met het aantal sigaretten dat zij per dag roken. Voor rokers die lijden aan hypertensie wordt dat risico vermenigvuldigd met 27!

PUB

Het is niet de eerste keer dat tabak en impotentie met elkaar in verband worden gebracht in een studie. Deze keer gaat het om een analyse bij 4.800 Chinezen van gemiddeld 47 jaar, die een vragenlijst hebben ingevuld. De conclusie is overduidelijk: het risico van erectiestoornissen is recht evenredig met het aantal gerookte sigaretten per dag.Zo verhogen mannen die 10 sigaretten per dag roken hun risico van impotentie met 16% in vergelijking met de niet-rokers. Dit cijfer wordt 36% voor mannen die tussen 11 en 20 sigaretten per dag roken en bedraagt 60% bij zware rokers die meer dan een pakje per dag roken.Hypertensie is eveneens gekend als mogelijke oorzaak van erectiestoornissen. Volgens een studie uit 2001 lopen rokers met hypertensie 27 keer meer risico van impotentie. De verklaring is eenvoudig: net als roken stimuleert hypertensie atherosclerose. Het optreden van vetafzetting in de bloedvaten van het geslachtsdeel vermindert de bloeddoorstroming en verhindert de erectie. Goede redenen om te proberen stoppen met roken, vooral wanneer men weet dat één Fransman op tien klaagt over regelmatige erectiestoornissen!

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles op 29/04/2003 - 00h00 Jiang He, Cigarette smoking and erectile dysfunction in Chinese men: The international collaborative study of cardiovascular disease in Asia (interASIA), voorgesteld op het 43e Jaarlijkse Congres voor Epidemiologie en Preventie van Cardiovasculaire aandoeningen, Miami, Florida, april 2003. Dorey G., Is smoking a cause of erectile dysfunction? A literature review. OB. J. Nurs., 10 (7): 455-465, 2001.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ