PUBLICITÉ

Samen vermageren is gemakkelijker!

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 04/04/2014 - 16h25
-A +A

Vermageren is, als het echt nodig is, nooit een makkelijke onderneming.

Het vraagt wilskracht - wat men er ook over zegt - en vaak voelt met zich heel eenzaam, alsof men buiten het sociale leven en gezinsleven staat.

Met tweeën de stap zetten is dan ook altijd beter.

PUB

Samenleven doet verdikken

Het is een oude vaststelling: als mensen een relatie aangaan, hebben ze vaak de neiging om aan te komen. Bij de ene is dat al wat meer dan de andere. We zouden het de liefdeskilo’s kunnen noemen.

Er komt zelfs een dag dat men ‘s avonds voor de buis indommelt omdat men te veel heeft gegeten en soms ook te veel gedronken. En misschien komt er ook een moment dat men tijdens een vluggertje voortijdig moet afhaken omdat men buiten adem is.

Er is ook de irritatie om de broeken die niet meer passen. Dat levert extra kosten op en een slecht humeur. Zeker ook omdat - en dan zitten we in het domein van «de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet» - de blik van de anderen op de rondingen almaar minder tederheid uitstraalt.

En misschien hebt u tijdens een doktersbezoek ook nog een duidelijk alarmsignaal gekregen.

Hoe pakt u het aan?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u een erg restrictief of streng dieet gaat volgen om koste wat het kost te vermageren. Zo’n dieet is per definitie onevenwichtig. En in de daaropvolgende weken komen de kilo’s er toch weer bij en, ja hoor, mag u opnieuw beginnen. Dat veroorzaakt onvermijdelijk die beruchte jojo-beweging waarbij u almaar meer aankomt.

Wat u moet doen, is gewoon een goed ontbijt eten met een paar sneetjes volkorenbrood die lichtjes beboterd zijn,  eventueel met honing of jam. Zorg daarnaast  ook voor evenwichtige maaltijden voor ’s middags en ‘s avonds:

  • een voorgerecht met rauwe of bereide groenten.
  • een schotel met mager vlees of vis met een garnituur van groenten en/of graangewassen. Als u geen graangewassen eet, neemt u gewoon wat brood erbij.
  • een melkproduct - yoghurt of platte kaas bijvoorbeeld – en één of twee keer per week een beetje kaas.
  • een stuk fruit.

Drink daar water bij en eventueel een glaasje wijn.

U zult dus moeten kokkerellen en daarbij zo min mogelijk vetstoffen gebruiken.

U zult tijd winnen als u samen de menu’s voor de hele week opstelt en de taken verdeelt. Wie kookt en wie doet de inkopen (neem wel een vooraf opgesteld lijstje mee om achteraf nutteloze discussies te vermijden)?.

En als u ‘s middags op restaurant eet, vertel uw partner dan wat u gegeten hebt en pas het menu dan aan.   

 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 04/04/2014 - 16h25
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Bang om te verdikken? Ontzeg u vooral niets! Geüpdatet op 27/06/2014 - 10h35

Het proces is bekend: hoe meer we ons bepaalde producten ontzeggen, hoe meer trek we erin krijgen en hoe groter onze frustratie wordt. En vroeg of laat zwichten we onvermijdelijk. Het resultaat zijn weer extra kilo’s en schuldgevoelens.

Nieuwjaar: wat eet ik met oud en nieuw? Geüpdatet op 17/12/2012 - 12h46

De feesten komen eraan, heerlijk! Maar we kunnen er ook een slechte herinnering aan overhouden en ons zorgen maken over het effect op de weegschaal. Natuurlijk zult u door een week van overdaad niet meteen blijvend aankomen. Maar dat belet niet dat u...

Meer artikels