De WGO koos voor de "Werelddag zonder Tabak", op 31 mei laatstaande, het thema "Film en mode zonder tabak ". Waarom? "Omdat de film- en de modewereld de markt domineren en dicteren wat je moet en niet mag doen. Zij bepalen en versterken de normen voor schoonheid, succes en ontspanning, en doen jong en oud dromen en fantaseren", aldus de WGO.
Het project "SmokeFreeFilms", dat gelanceerd werd aan de Universiteit Geneeskunde van San Francisco, benadrukt dat de steeds prominenter aanwezigheid van tabak in films "de indruk wekt dat de meeste mensen roken of passief roken normaal vinden". Uit een analyse van 157 in 2002 geproduceerde Amerikaanse films (die meer dan 500.000 dollar opbrachten) bleek dat ¾ ervan rokers ten tonele voeren of scènes bevatten die pakjes sigaretten of tabaksreclame laten zien.Een studie in de Verenigde Staten heeft trouwens uitgewezen dat tieners die niet roken, maar van wie de favoriete acteurs wel roken op het scherm, 16 keer meer een positieve houding aannemen tegenover tabak dan de anderen, en dat 31 % van de tieners die meer dan 150 rookscènes hebben gezien in de cinema, het theater, video's of op tv, zelf geëxperimenteerd hebben met sigaretten. Bij tieners die minder dan 50 van die scènes hebben gezien, is dat slechts 4 %. Ook de modewereld is een geschikt communicatiemedium voor sigarettenfabrikanten. Zo sponsoren ze onder meer défilés en associëren ze de slanke lijn van mannequins met roken, stuk voor stuk procédés die in de eerste plaats gericht zijn op jonge meisjes, die, zo blijkt uit studies, verontrustend vroeg beginnen te roken en ook steeds meer roken. Een ronduit zorgwekkende trend. De WGO besluit dan ook: "De film- en de modewereld kunnen er niet van beschuldigd worden dat ze kanker veroorzaken, maar ze kunnen beter geen product promoten dat dit wél doet."