PUBLICITÉ

Recuperatie na de inspanning: een verhaal over vensters

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer op 29/04/2003 - 00h00
-A +A

In alle theorieën over recuperatie wordt aanbevolen het verlies aan water, verbrandingsstoffen en mineralen als gevolg van de inspanning aan te zuiveren. En dan nog op het juiste moment!

PUB

Na een overwinning beslissen de atleet of de spelers van het winnende team niet zelden om hun uitingen van vreugde uit te stellen en eerst te recupereren met een maaltijd na de wedstrijd. Dit gebruik kan vreemd lijken, maar vanuit het oogpunt van het voedingsproces is het heel logisch. Het is belangrijk de juiste momenten niet te missen! Op de inspanning volgen namelijk enkele korte perioden waarin het organisme gunstig ingesteld om de batterijen weer op te laden. Voedingsdeskundigen hebben het over "metabole vensters", naar analogie van de vensters van een huis die men opent om licht en frisse lucht binnen te laten. Hier zijn het onze spiercellen die open gaan staan om hun batterijen op te laden.

Het geheim van de Kenianen

Vroeger dacht men dat rust nodig was voor de recuperatie. Men raadde atleten aan een lichte maaltijd te gebruiken op de avond van een wedstrijd en zo vroeg mogelijk te gaan slapen. Vandaag zien we dat wie met een lege maag gaat slapen een unieke gelegenheid mist om reserves aan te leggen. Het is niet de bedoeling een schranspartij te houden, maar zo snel mogelijk de behoeften van het organisme aan te vullen. In de eerste plaats dient men de verloren liters water op te drinken. Vervolgens moet men er aan denken de energievoorraad aan te vullen door de inname van koolhydraatrijke voeding: pasta, brood, fruit, rijst, enz. Geen tijd te verliezen. Een snelle reactie is volgens sommige specialisten zelfs een van de mogelijke oorzaken van de overheersing van de Afrikaanse atleten in langeafstandslopen. Kenianen hebben bijvoorbeeld de gewoonte net na de training erg koolhydraatrijke maaltijden te eten.

De ideale maaltijd

Het begrip 'metabool venster' wordt ook gebruikt voor de proteïnen. Onderzoekers hebben aangetoond dat de opname van aminozuren het hoogst is vier uur na een trainingssessie. Na dit 'venster' dat ongeveer twee uren duurt, is de situatie niet langer gunstig. In de volksmond zegt men dan dat het moeilijker wordt de 'spieren op te laden'. De ideale maaltijd na een inspanning bestaat dus uit een mengeling van koolhydraten en proteïnen samengesteld uit granen, eieren, fruit en melkproducten en niet te vergeten een zoet dessert om gemakkelijk te kunnen inslapen. Erg vette voedingsstoffen die de vertering vertragen en vleesschotels, die rijk zijn aan tyrosine (precursor van adrenaline) en aan zwavelhoudende afgeleiden die het organisme doen verzuren, moeten daarentegen worden vermeden.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer op 29/04/2003 - 00h00 RICHE D. (1998): Guide nutritionnel des sports d'endurance, Vigot Ed.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Recuperatievoeding Geüpdatet op 29/11/2005 - 00h00

Na een zware inspanning ligt ons organisme compleet overhoop. Deze uitputtingstoestand is vergelijkbaar met de revalidatieperiode na ziekte of een operatie en vereist een aangepaste voeding om sneller te recupereren.

Moe, gestresseerd, pompaf... hoe kom je er weer bovenop? Gepubliceerd op 15/10/2013 - 12h58

Werk, avondjes, etentjes, boodschappen, huishouden, kinderen, en een week nadien weer precies van 't zelfde! U bent moe, uitgeput, gespannen, kortom het wordt u te veel. Geen reden tot paniek:! Een beetje op uw voeding letten, wat structuur brengen e...

Zomer en sport: gezond eten en drinken Gepubliceerd op 22/06/2017 - 16h11

De zomer is vaak de gelegenheid om de benen te strekken, intenser uw favoriete sport te beoefenen of gewoon meer beweging te nemen in gezinsverband. Het kan dan ook geen kwaad enkele basisvoedingsregels op een rijtje te zetten.

Meer artikels