PUBLICITÉ

Prikkelbare darm: hypnose als hulpmiddel voor spijsverteringsproblemen

Gepubliceerd door Hélène Joubert, wetenschapsjournaliste op 06/04/2016 - 10h19
-A +A

Hypnose lijkt de symptomen van het prikkelbaredarmsyndroom te kunnen verlichten. Wat zijn de argumenten die pleiten voor hypnose als therapie bij deze spijsverteringsproblemen?

PUB

Prikkelbare darm: achtergesteld terrein van de maag-darmziekten

Het prikkelbaredarmsyndroom is een veel voorkomend probleem. Bijna 5% van de bevolking kampt ermee, in verschillende graden van ernst. Maar de gezondheidsprofessionals zitten een beetje met de handen in het haar omdat er voor deze spijsverteringsklachten geen enkele duidelijke macroscopische afwijking wordt vastgesteld bij de coloscopie. Heel vaak blijven mensen dan ook met de pijn zitten. Die wordt door de gezondheidswerkers vaak gebagatelliseerd of zelfs genegeerd. Een bevredigende therapeutische aanpak blijft dan ook uit. De enige behandeling is de zuiver symptomatische aanpak met geneesmiddelen (regelen van de transit bij constipatie of diarree, verlichten van opgeblazen gevoel, spasmen, pijn, enz.).

Dr. Fréderic Laurent, maag-darmarts en hypnotherapeut: “De patiënten die bij me komen met prikkelbaredarmklachten hebben vaak een levensparcours achter de rug van periodes van depressie en psychologisch traumatiserende gebeurtenissen (stress, een overlijden, enz.) die de klachten lijken uit te lokken. De functionele beeldvorming van patiënten onder hypnose heeft hypothesen voortgebracht over de relatie en de potentiële functiestoornissen tussen de hersenen en het spijsverteringskanaal. Het centrum van de zogenaamde nociceptieve viscerale pijn (de pijn die gevoeld wordt bij het prikkelbaredarmsyndroom) ligt bijvoorbeeld in hetzelfde hersengebied als dat van de emoties (prefrontale cortex, voorste cingulate cortex)”.

Waarom aan hypnose denken bij een prikkelbare darm?

De behandelingen met medicatie om de symptomen van prikkelbare darm te verlichten, volstaan niet altijd. Mensen met deze aandoening hebben er vooral behoefte aan dat de gezondheidswerkers hun symptomen serieus nemen. Die symptomen zijn wel degelijk reëel. Het gaat om afwijkende contracties in het spijsverteringskanaal, afwijkingen in de membraanpermeabiliteit van de darmen, micro-ontstekingen en een verstoord evenwicht van de dikkedarmflora.

Dr. Laurent: “Een goede therapeutische begeleiding kan de gevoelens van angst of onrust verlichten. Gehoor vinden bij de verzorgers bevordert niet alleen de werking van de medicatie, maar versterkt ook het placebo-effect en de eigenlijke rol van hypnose. Alleen een globale aanpak, waarbij rekening gehouden wordt met alle symptomen en de hele context, kan het comfort van de spijsvertering herstellen. Bij een prikkelbare darm is het spijsverteringskanaal hypergevoelig geworden en zijn de hersenen overdreven alert; ze registreren en reageren op alles wat er in het spijsverteringskanaal gebeurt. Bij mensen met het prikkelbaredarmsyndroom is de gevoeligheid voor pijn verlaagd (ze hebben een lagere pijndrempel). Met hypnose kunnen we deze pijndrempel weer optrekken en verbeteren dan ook de pijnklachten”.

Gepubliceerd door Hélène Joubert, wetenschapsjournaliste op 06/04/2016 - 10h19

 *Evaluation de l’efficacité de la pratique de l'hypnose. Expertise scientifique réalisée par l'unité Inserm U1178 à la demande du Ministère de la Santé (Direction Générale de la Santé). Juin 2015; (1) Lindfors et al. Am J Gastroenterol 2012; 107:276–285 ; Wendy M. Gonsalkorale et al. The American Journal of Gastroenterology 2002, 97:954-961 (3) Webb, Kukuruzovic et al. Cochrane Database Syst Rev. 2007 Oct 17;(4):CD005110. ; (3) Am J Gastroenterol. 2013;108(4):602-609 ; (5) Lindfors, Unge et al. Scandinavian Journal of Gastroenterology Volume 47Issue 4, 2012

Naar aanleiding van een interview met dr. Fréderic Laurent, maag-darmarts, medewerker functioneel onderzoek van het spijsverteringsstelsel aan het CHU van Bordeaux en hypnotherapeut.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ